فعالیت فردی یکی از موانع بزرگ برای پیشرفت علم و فناوری است

 محمودرضا شاکرمی؛ رئیس پارک علم‌وفناوری استان لرستان با بیان این مطلب و با اشاره به لزوم انسجام در حوزۀ فناوری، گفت: اصولاً نمی‌توان با تفکر جزیره‌ای در حوزه‌های علمی و فناوری عملکرد مثبتی داشت.

رئیس پارک علم‌وفناوری استان لرستان افزود: امروزه با یک تخصص و یا یک شاخۀ علمی خاص نمی‌توان در حوزه‌های فناوری ورود پیدا کرد بنابراین فرد ناچار است در کنار خود از تخصص‌های رشته‌های مرتبط و متنوع نیز بهره ببرد تا بتواند با نگاهی همه‌جانبه محصول و خدمتی فناورانه و البته بازارمحور عرضه کند.

شاکرمی با بیان اینکه یکی دیگر از ملزومات پیشرفت، ایجاد انسجام و تعامل بین شرکت‌های بزرگ دانش‌بنیان است، ادامه داد: موازی‌کاری و اختلاط فعالیت‌ها یکی از آسیب‌های جدی است. بنابراین یکی از راه‌هایی که می‌تواند زمینه‌ساز توسعه کشور باشد، هماهنگ‌کردن فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان است. هم‌افزایی و تعامل این شرکت‌ها با یکدیگر، هم پتانسیل موجود را افزایش می‌دهد و شرکت‌ها می‌توانند از امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری خود را به اشترک بگذارند تا در هزینه و زمان نیز صرفه‌جویی شود.

رئیس پارک علم‌وفناوری استان لرستان تصریح کرد: فعالیت فردی یکی از موانع بزرگ برای پیشرفت علم و فناوری است؛ همانگونه که در دانشگاه فرد به‌تنهایی روی یک موضوع تحقیق می‌کند، در عرصۀ فناوری نیز برخی می‌خواهند به‌تنهایی شرکتی نوپا و پویا ایجاد کنند در حالیکه یک فرد نمی‌تواند هم ایده‌پرداز باشد و هم در مواردی مانند سرمایه‌گذاری، عملیاتی‌کردن ایده، مسائل مالی و حقوقی و غیره تخصص داشته باشد. امروزه یکی از معضلات پارک‌های علم‌وفناوری مواجهه با افرادی است که حاضر نیستند ایدۀ ناب و نوآورانۀ خود را با سرمایه‌گذاران به اشتراک بگذارند.

عضو هیئت‌علمی گروه برق دانشگاه لرستان در ادامه با اشاره به لزوم تعامل همۀ سازمان‌ها برای توسعۀ فناوری، گفت: فناوری یک موضوع فراسازمانی است. به‌معنای دیگر، نمی‌توان انتظار داشت یک سازمان و یا نهاد خاص به‌تنهایی فناوری را پیش ببرد. در مسیر فناوری، پارک علم‌وفناوری هماهنگ‌کننده و تسهیل‌گر مسیر اجتماع نخبگانی برای تشکیل تیم و در نهایت تولید محصول نیمه‌تجاری است.

وی با بیان اینکه بدون بازار، حلقۀ فناوری ناقص است، گفت: مادامی که محصول تولیدشده در بازار موفق نشود، نمی‌توان ادعا داشت که مسیر به‌طور کامل طی شده است.

رئیس پارک علم‌وفناوری استان لرستان یادآور شد: استانداری‌ها یکی از نهادهایی هستند که می‌توانند ضریب موفقیت کالاهای تجاری‌سازی شده در بازار را به‌طور چشمگیر افزایش دهد. استانداری می‌تواند به عنوان بزرگترین مشتری درون‌استانی کالاهای دانش‌بنیان باشد. از سوی دیگر، پیمانکاران بسیاری نیز با استانداری‌ها مشارکت دارند و می‌توانند مصرف‌کنندۀ محصولات نخبگانی باشند. علاوه بر آن، بانک‌ها نیز باید خود را با فضای موجود تطبیق دهند و بروکراسی اداری را تا حد ممکن کاهش دهند.

شاکرمی با تأکید بر مزیت‌های بومی را یکی دیگر از راه‌های توسعۀ فناوری در استان‌ها دانست و با بیان اینکه این مهم سبب ماند نخبگانی می‌شود، یادآور شد: هر استان و منطقه‌ای مزیت منحصربفردی دارد که باید روی آنها تمرکز شود. به‌عنوان نمونه لرستان در حوزه گیاهان دارویی پتانسیل بالایی دارد و شرکت‌های خوبی نیز در استان ایجاد شده است. استان‌های ساحلی نیز ظرفیت خوبی در زیست‌محیط دریایی دارند که نباید از آن غفلت شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، وی افزود: کشور در بُعد فناوری نیز باید قطب‌بندی شوند. یعنی هر منطقه، بر اساس مزیت‌ها، داشته‌های ذاتی، موهبت‌های طبیعی و حتی نیروی‌انسانی به‌عنوان یکی از قطب‌های فناوری مطرح شود و بر اساس آن نیز از حمایت‌ها برخوردار شود. این اقدام تا حدودی در دانشگاه رخ داده است و امروزه شاهد این هستیم که برخی دانشگاه‌ها به‌عنوان قطب رشته و یا تخصص خاصی مطرح هستند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا