ساخت خودروی الکتریکی با قابلیت شارژ بی‌سیم، یک گام نزدیکتر

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا از ساینس دیلی، در سال 2007 محققان MIT توانستند بدون استفاده از سیم یک دستگاه‌ را از فاصله چند سانتیمتری شارژ کنند. در آزمایشات اخیر محققان یک لامپ LED در حال حرکت را با استفاده از شیوه مشابهی شارژ کردند. 
اکنون محققان به دنبال راهکاری برای شارژ بی‌سیم خودروهای در حال حرکت هستند. برای این منظور لازم است یک سیم پیچ در قسمت زیرین اتومبیل نصب شود و از سیم‌پیچ هایی که در کف جاده تعبیه شده‌اند، جریان الکتریکی را دریافت کند. 
شارژ بی‌سیم بر اساس یک پدیده الکترومغناطیسی موسوم به القای الکترومغناطیسی ایجاد می‌شود. جریان برق در یک سیم‌پیچ موجب تشکیل یک میدان مغناطیسی نوسانگر می شود. این میدان مناطیسی می تواند الکترون‌های موجود در یک سیم‌پیچ را تحریک کرده و جریان الکتریکی تولید کند. 
اما برای این که جریان الکتریکی در هنگام حرکت سیم‌پیچ‌ها قطع نشود لازم است آن‌ها به‌گونه‌ای تنظیم شوند که فرکانس نوسان میدان مغناطیسی در زمان حرکت ثابت باقی بماند.
محققان استنفورد از طریق جایگزینی منبع فرکانس رادیویی فرستنده و نصب یک تقویت‌کننده ولتاژ و یک مانع بازخورد، مشکل را حل کرده‌اند. این ساختار با تغییر فاصله بین دو سیم‌پیچ، به طور خودکار فرکانس مطلوب را محاسبه می‌کند. 
محققان در تلاشند تا راهکاری را برای شارژ بی‌سیم خودروهای در حال حرکت بیابند تا بدین ترتیب بزرگترین مانع در مسیر پیشرفت صنعت خودروهای الکتریکی یعنی برد محدود و زمان طولانی شارژ را از میان بردارند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا