پنج هزار دانشمند و متخصص در شتابگر ملی ایران مشغول بکار می شوند

محمد جواد لاریجانی دوشنبه شب در حاشیه نشست تخصصی طرح شتابگر ملی چشمه نور با دانشمندان، متخصصان و اساتید دانشگاه ها در قزوین در گفت و گو با خبرنگاران افزود: دانشمندان و متخصصان این مرکز در 32 حوزه مختلف به فعالیت های علمی و تحقیقاتی خواهند پرداخت.وی با بیان اینکه این طرح می تواند جایگاه کشورمان را در حوزه علم و فناوری تقویت کند، اضافه کرد: شتابگر ملی یکی از بزرگترین طرح های علمی تاریخ کشور محسوب می شود که قرار است در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین اجرا شود.

مدیر پژوهشگاه دانش های بنیادی از طرح شتابگر ملی به عنوان یک سفره پربرکت علمی در کشور یاد کرد و گفت: این طرح که آزمایشگاه بزرگ علمی خواهد بود، در حوزه های مختلف علمی از جمله صنعت، فیزیک، شیمی، الکترونیک، داروسازی و کشاورزی کاربرد خواهد داشت.

لاریجانی با بیان اینکه ایده اجرای شتابگر ملی در کشور در زمان دولت اصلاحات کلید خورد و در دولت قبل مقدمات آن ایجاد شد، گفت: امیدواریم در دولت فعلی نیز گام های اصلی برای اجرای این طرح بزرگ علمی برداشته شود.

وی، بودجه اختصاص یافته برای اجرای مقدمات این طرح را ناکافی دانست و اظهارامیدواری کرد با همکاری دولت و مجلس، این پروژه ملی در سال جاری از اعتبارات مورد نیاز بهره مند شود.

این مسوول از پژوهشگاه دانش های بنیادی به عنوان مجری این پروژه یاد کرد و افزود: امسال برای اجرای ادامه مقدمات عملیاتی ساختن طرح شتابگر ملی حداقل به 150 میلیارد ریال اعتبار نیازمند هستیم.وی گفت: امیدواریم با بسیج امکانات و بودجه روند اجرای این طرح شتاب بیشتری به خود بگیرد.
مدیر پژوهشگاه دانش های بنیادی در خصوص آخرین وضعیت اجرای طرح شتابگر ملی چشمه نور نیز گفت: بخش های کارگاهی مربوط به این پروژه در حال تاسیس می باشد و بخشی از ابزارها و وسایل مورد نیاز مربوط به طرح نیز تهیه شده و یا در حال ساخت است.وی اظهار کرد: در این طرح که برای اجرای آن حدود 10 سال زمان پیش بینی شده است، ضمن مشارکت دانشمندان و متخصصان داخلی، کارشناسانی از خارج از کشور نیز شرکت خواهند داشت که این مهم را باید از برکات انقلاب اسلامی بدانیم.

لاریجانی در ادامه به فواید اجرای این طرح برای قزوین اشاره کرد و افزود: این استان پس از اجرا و بهره برداری از شتابگر ملی چشمه نور، به یک قطب بزرگ علمی در کشور و خاورمیانه و محل اسکان هزاران دانشمند تبدیل خواهد شد.

در طرح شتابگر ملی که یک طرح آزمایشگاهی مقیاس بزرگ محسوب می شود، تشعشعات مختلف هسته ای که دارای کاربردهای علمی فراوان می باشند برای انجام طرح های تحقیقاتی و علمی و اکتشافات توسط دانشمندان و متخصصان در حوزه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

در این طرح با استفاده از تابش سنکروترون به عنوان ابزار بسیار قدرتمند برای مشاهده و دیدن ساختارها در مقیاس اتمی و مولکولی استفاده خواهد شد. طرح چشمه نور ایران که با هدف تاسیس اولین آزمایشگاه ملی مقیاس بزرگ برای تحقیقات بین رشته ای در کشور از سال 89 کلید خورده، قرار است توسط پژوهشگاه دانش های بنیادین در زمینی به مساحت 50 هکتار در ضلع شمالی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین احداث شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا