هشدار ویروسی به کاربران اپل

به تازگی خطرناک ترین جاسوس افزارها و ویروس های تاریخ تولید محصولات مبتنی بر سیستم عامل مک، در اینترنت گسترش یافته و تهدیدی جدی برای کاربران محصولات اپل به شمار می رود. این جاسوس افزارها و ویروس ها عمدتا در بخش های تاریک اینترنت از قبیل شبکه Tor در حال گسترش، فروش و تکثیر هستند. کارشناسان نسبت به این موضوع اعلام خطر کرده و اعتقاد دارند پخش شدن این جاسوس افزارها می تواند مقدمه ای برای نمونه های بعدی و گسترده تر باشد.

این جاسوس افزارهای جدید عملکرد سیستم های مک را مختل کرده و پیامی مبنی بر درخواست 0.25 بیت کوین برابر با 670 دلار به کاربر نمایش می دهد. در صورت پرداخت مبلغ فوق، فایل های مخفی شده مجددا بازگردانده می شوند. در حال حاضر شرکت اپل در حال بهبود سیستم های امنیتی خود است اما کاربران محصولات این شرکت باید موارد امنیتی را رعایت کرده و نسبت به جاسوس افزارهای جدید هشیار باشند.

پیش از این بیشتر کاربران سیستم های مک، از بابت آلوده شدن سیستم های خود احساس خطر نکرده و اطمینان داشتند که ویروس ها و جاسوس افزارها صرفا به منظور هدف قرار دادن سیستم های ویندوز و … ساخته می شوند و هم اکنون با ظهور جاسوس افزارهایی مانند MacSpy و MacRansom؛ داشتن برنامه های آنتی ویروس برای دارندگان سیستم های مک نیز مورد نیاز است و به همین دلیل کمپانی اپل از کاربران محصولات خود خواسته است که نسبت به رعایت موارد امنیتی احتیاط بیشتری کنند.

در همین رابطه پاتریک واردل؛ پژوهشگر امنیت سیستم در کمپانی آنتی ویروس Objective-See اعلام کرد:«در حال حاضر مجرمان سایبری چشمان خود را به محصولات مک دوخته و بر این حوزه تمرکز کرده اند، قطعا کاربران سیستم های کمپانی اپل برای این افراد شکار خوبی محسوب می شوند. به اعتقاد من ساخته شدن ویروس ها و جاسوس افزارهای فوق، امری قابل انتظار بوده و من از این بابت شگفت زده نشده ام البته از منظر دیگری باید این رویداد را نقطه عطفی در تاریخ محصولات مک دانست.»

برای نخستین بار چند هفته پیش، کارشناسان نسبت به ظهور دو برنامه مخرب MacSpy و MacRansom در اینترنت هشدار دادند. از آن تاریخ تا کنون، نمونه های اولیه برنامه های امنیتی برای مقابله با برنامه های فوق ارائه شد که این نرم افزارها توسط شرکت های Fortinet  و AlienVault  تهیه شده اند.

این موضوع در حالی است که طی سال های گذشته شاهد ساخته شدن تعداد بیشماری ویروس و برنامه های آنتی ویروس برای سیستم های عامل غیر از مک بودیم و این برای نخستین بار است که جاسوس افزار و ویروس هایی برای سیستم های مک طراحی شده و نرم افزار های امنیتی برای جلوگیری از عملکرد آن ها ارائه می شود.

کارشناسان شرکت امنیتی AlienVault اعتقاد دارند MacSpy نخستین موج از طراحی برنامه های مخرب؛ جاسوس افزار و ویروس با منظور هدف قرار دادن سیستم های مک محسوب می شود.

البته لازم به توضیح است که بررسی های کارشناسان و بررسی کدهای به کار رفته در جاسوس افزارهای جدید حاکی از این موضوع است که این نرم افزارها توسط برنامه نویسانی کم تجربه نوشته شده اند. البته این موضوع به معنی بی خطر بودن و عدم ایجاد مشکل از سوی این نرم افزارها نبوده و در صورت آلوده شدن سیستم های مک به این برنامه ها، مشکلات متعددی گریبان صاحبانش را خواهد گرفت. بر اساس آمارهای این نرم افزار شبیه ویروس WannaCry است که چندی پیش در سطح جهانی منتشر شده و تنها در روز نخست فعالیت خود توانست بیش از 230 هزار سیستم را در بیش از 150 کشور آلوده کرده و برای حفظ اطلاعات آن ها درخواست پول کند. سیستم های آلوده کننده جدید مک نیز از ساختاری مشابه برخوردار هستند. به گزارش اینترنشنال بیزینس تایم، در حال حاضر این باج افزارها با هدف و شعار تحت تاثیر قرار دادن افرادی که قصد هک کردن سیستم های مک دوستان، اقوام و همکلاسی هایشان را دارند و یا علاقه مند به کسب درآمد از طریق باج گیری هستند، در شبکه های مخفی اینترنتی ارائه می شود.

این جاسوس افزارها عملکرد سیستم های مک را مختل کرده و پیامی مبنی بر درخواست 0.25   بیت کوین برابر با 670 دلار به کاربر نمایش می دهد. در صورت پرداخت مبلغ فوق، فایل های مخفی شده مجددا بازگردانده می شوند. در حال حاضر شرکت اپل در حال بهبود سیستم های امنیتی خود است اما کاربران محصولات این شرکت باید موارد امنیتی را رعایت کرده و نسبت به جاسوس افزارهای جدید هشیار باشند.

منبع: sciencealert

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا