تصویب توافق پاریس در انتظار شورای نگهبان

توافق اقلیمی پاریس با هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان و در چارچوب کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل متحد در تاریخ 12 دسامبر سال 2015 تدوین شد وتا کنون 194 کشور جهان آن را امضاء کرده‌اند. البته کشورهایی که تولیدکننده‌ی بیشترین گازهای گلخانه‌ای هستند باید توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند.

از دیگر اهداف این توافق، پیشگیری از افزایش بیش از 2 درجه‌ی دمای زمین در قرن جاری و همچنین تلاش برای محدودیت افزایش دما به زیر 1.5 درجه سانتیگراد نسبت به سطح آن پیش از صنعتی شدن است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت، توافق اقلیمی پاریس در سال 2016 اجرایی شده و بسیاری از کشورها نیز آن را پذیرفته‌اند و فعالیت‌های خود را در راستای آن تا حدودی آغاز کرده‌اند. ایران هم در سطح جهانی آن را امضاء کرده است و بعد از تصویب در مجلس شورای اسلامی، اکنون منتظر تأیید شورای نگهبان هستیم تا به‌طور رسمی به این معاهده‌ی جهانی بپیوندیم.

سعید متصدی علاوه بر کمک‌های مالی و فناوری‌ای که در راستای این موافقتنامه برای کشورهای در حال توسعه در نظر گرفته شده، به مزیتی دیگر هم اشاره کرد، که کمک به کشورهایی مثل ایران است که هم انتشار گازهای گلخانه‌ای دارند و هم تحت تأثیر عوارض انتشاری کشورهای دیگر هستند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست بر مزایای پیوستن به این معاهده‌ی جهانی تأکید کرد و گفت که از این طریق می‌توانیم به اهداف کشور خودمان برسیم. اهداف ارزشمندی چون کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای، جلوگیری از عوارض ناشی از  تغییر اقلیم و حفظ سلامت مردم.

متصدی در توضیح بیشتر این موضوع گفت، با پیوستن به این نوع توافقنامه‌ها می‌توانیم با مشکلاتی نظیر خشکسالی، بروز سیلاب‌ها، گرمای زیاد، شیوع انواع بیماری‌ها، نابودی محصولات کشاورزی و … مقابله کنیم.

او همچنین به تصمیم آمریکا درباره‌ی خروج از توافقنامه‌ی پاریس اشاره کرد و به خبرنگار ایرنا گفت: «آمریکا یکی از بزرگترین تولید کنندگان گازهای گلخانه‌ای در جهان است که در دولت قبل آمریکا، این مسأله پذیرفته شده بود اما اکنون رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده که از توافقنامه خارج خواهد شد اما بنابه دلایلی تا سال 2020 امکان خروج این کشور از توافق پاریس وجود ندارد.»

متصدی اظهار امیدواری کرد و گفت اگر حتی آمریکا از این توافق خارج شود باز هم بسیاری از کشورهای در حال توسعه،کشورهای اروپایی و بعضی کشورهای اوپک عضو این پیمان هستند و کارها را پیش می‌برند و توافق را اجرایی می‌کنند . بهتر است کشور ما هم هرچه زودتر به‌طور رسمی به این توافق  بپیوندد تا علاوه بر حضور در صحنه‌ی یک فعالیت بین‌المللی، از مزایای آن – که حفاظت از مردم در برابر انتشار گازهای گلخانه‌ای و اثرات پدیده‌ی تغییر اقلیم است – بهره‌مند شود .

غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا