کاغذ سنگی، دوست‌دار محیط زیست

مهدی ذاکری، سرپرست پژوهشکده‌ی فرآوری مواد معدنی گفت: کاغذ سنگی، نسل جدیدی از کاغذ است که مواد اصلی تشکیل‌دهنده‌ی آن، کربنات کلسیم و مواد پلیمری است. این کاغذ در کاربری‌های مختلفی مثل نوشتار و لوازم‌التحریر، پوستر، کتاب، مجله، ساک دستی و … اخیراً مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است و جایگزین مناسبی برای چوب می‌باشد.

ذاکری از موفقیت محققان پژوهشکده‌ی فرآوری مواد معدنی در تولید نمونه‌ی این کاغذ در مقیاس پایلوت یاد کرد و با اشاره به مصرف بالای سرانه‌ی کاغذ در کشور، به جایگزینی این محصول با کاغذهای معمولی نوید داد و گفت که این دستاورد، نمودی از تحقق شعار سال مبنی بر اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال است.

سرپرست پژوهشکده‌ی فرآوری مواد معدنی، ضدآب‌بودن، مقاومت در برابر پارگی، مقاومت در برابر روغن و حشرات و برگشت پذیری به خاک در زمان بازیافت کوتاه مدت را از ویژگی‌ها وخواص این نوع کاغذ دانست و به کاربرد این محصول در صنعت چاپ و بسته‌بندی اشاره کرد.

ذاکری از کاغذ معدنی تولید شده در پژوهشکده‌ی فرآورده‌های معدنی به عنوان دوست‌دار محیط زیست یاد کرد و توضیح داد: «در فرآیند تولید کاغذ سنگی نه تنها از آب استفاده نمی شود، بلکه نیازی به استفاده از سفیدکننده‌ها هم وجود ندارد که این امر به سازگاری این محصول با محیط زیست نیز کمک خواهد کرد.»

کاغذ سنگی از لحاظ بازیافت زیست تخریب پذیر نیست اما در شرایط بازیافت تجاری و تحت اثر نوردهی تجزیه پذیر خواهد بود. منبع اصلی مواد اولیه‌ی این کاغذ، پسماند معادن و یا سنگ بری‌های سنگ مرمر هستند که آسیاب شده و به پودر سنگ تبدیل می‌شوند.

چگالی کاغذ سنگی تنها کمی بیشتر از کاغذهای معمولی است و  بافت آن تا حدودی شبیه به سطح پوسته‌ی تخم‌مرغ‌آب‌پز شده است. دانه دار نبودن بافت کاغذ سنگی باعث شده که سطح آن نسبت به سطح کاغذ معمولی نرم‌تر و مسطح‌تر باشد و در نتیجه به خدمات تکمیلی چاپ مثل روکش سلفون و یا لامینت نیازی نداشته باشد. این کاغذ به آسانی و بدون ایجاد دود سمی می‌سوزد

کاغذ سنگی تا کنون در ۴۰ کشور جهان ثبت اختراع شده است.

غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا