تولید پیشرفته ترین سلولهای خورشیدی در سوئیس

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری مهر، فناوری جدیدی که در زمینه سیستمهای خورشیدی ارایه شده از یک ویژگی مهم برخوردار است؛ این سلولهای خورشیدی برای بیش از یک سال در شرایط پایداری به سر برده و عملکرد مناسب خود را ادامه می دهند.

دانشمندان توانسته اند این سلولها را از محیطهای آزمایشگاهی خارج و در دنیای واقعی مورد آزمایش قرار دهند. آنها از کلاس خاصی از مواد موسوم به perovskites در ساخت این سلولهای جدید استفاده کرده اند.

آنها نوعی از مواد معدنی به شمار می آیند که از سال ۲۰۰۹ در صنعت تولید سلولهای خورشیدی به کار گرفته می شوند و حالا به این مواد به عنوان فاکتور تعیین کننده بعدی در دنیای انرژیهای تجدیدپذیر نگاه می شود.

این نوع مواد معدنی ویژگیهای مهمی نظیر ابررسانابودن، مقاومت مغناطیسی و رسانایی یونی دارند که در صنعت ساخت تجهیزات ریزالکترونیک کاربرد زیادی برایشان تصور می شود.

اخیرا نیز تئوری جالب توجهی مطرح شده که نشان می دهد با استفاده از perovskites می توان سلولهای خورشیدی ساخت که بیشترین ضریب عملکرد یعنی ۳۱ درصد را داشته باشند. این رقم بالاتر از بهترین رکورد ثبت شده مربوط به سلولهای خورشیدی تجاری ساخته شده از سیلیکن است.

اگرچه تولید سلولهای خورشیدی مبتنی بر perovskites آسان بوده و حتی در محیط آزمایشگاهی رکورد ۲۲ درصد هم به ثبت رسیده است اما مشکل اساسی اینجاست که با قرارگرفتن آنها در محیط طبیعی یعنی در معرض رطوبت و اکسیژن، به سرعت قابلیتهای خود را از دست می دهد.

اما اکنون دانشمندانی در سوئیس با استفاده از نوع جدیدی از این ماده معدنی موفق به ساخت سلولهای خورشیدی مورد نظر شده اند که ضریب عملکرد مثبت و پایدار آنها در بازه زمانی بیش از یک سال، ۱۱.۲ درصد است که معادل با عملکرد سلولهای خورشیدی سیلیکنی گران قیمت فعلی است.