در انستیتو پاستور ایران چه می‌گذرد؟

مدیرگروه پایلوت بیوتکنولوژی­ انستیتو پاستور ایران گفت: انستیتو پاستور ایران فرآورده­‌های نوترکیب از جمله استرپتوکیناز، واکسن هپاتیت ب، پاستوفرون آلفا 2b، پاستوپویتین آلفا واکسن­های باکتریایی محلولهای تزریقی، حیوانات آزمایشگاهی، واکسن­‌های ویروسی و زیست فن­اوری تشخیصی را تولید می­‌کند.

وی با بیان اینکه پس از جنگ جهانی دوم، انستیتوپاستور ایران سالانه 50 میلیون دوز واکسن آبله تولید می­‌کرد که گستردگی فعالیت­های این موسسه به تدریج افزایش یافته است، افزود: انستیتو پاستور ایران در حال حاضر فرآورده­‌های نوترکیب از جمله استرپتوکیناز، واکسن هپاتیت ب، پاستوفرون آلفا 2b، پاستوپویتین آلفا، واکسن‌های باکتریایی محلول‌های تزریقی، حیوانات آزمایشگاهی، واکسن‌های ویروسی و زیست فن­اوری تشخیصی را تولید می‌­کند.

اکبرزاده خیاوی از اخذ پروانه تولید کرم زنبورعسل در درمان زخم بستر، زخم دیابت و ترک پا در انستیتو پاستور ایران خبر داد و تصریح کرد: کرم زنبورعسل شامل ترکیبات روغن بادام شیرین، موم زنبور عسل، اسانس شوید و لانولین (روغن پشم گوسفند) و بدون ماده شیمیایی است.

وی در مورد محور فعالیت­های چهار شرکت دانش بنیان خود در انستیتو پاستور ایران گفت: این شرکت­ها در زمینه داروها، واکسن­‌ها، محصولات آرایشی بهداشتی و نانوفناوری پژوهش می­‌کنند که عصاره گیاهان دارویی و ترکیبات بیولوژیکی ماده اصلی آنها را تشکیل می­‌دهد.

به گزارش ایسنا،استاد کرسی مرکز زیست فناوری­‌های نوین دانشگاه تهران از ارائه طرح پلی­مری برای تثبیت ریزگردهای استان خوزستان؛ موافق و سازگار با محیط زیست خبر داد و افزود: فرمول جدید این پلیمر به سبز شدن دانه­‌های زمین کمک می­‌کند و در برابر سرعت 180 کیلومتر در ساعت باد، مقاوم ­است.

اکبرزاده خیاوی در ادامه با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص گسترش اقتصاد و صنایع مختلف، اظهار کرد: در همین راستا لازم است از همه امکانات استان اردبیل از جمله کشاورزی، دامداری، جنگلداری، جنگلکاری، معادن، گیاهان دارویی و ایجاد مزارع گیاهان دارویی، طب سنتی، داروخانه­‌های طب سنتی پرورش ماهی، صنایع مختلف (جاجیم، گلیم، فرش، چاقوسازی، آیینه سازی، چینی سازی، سفالگری، شیشه سازی، صنایع چوب، پارچه بافی، کاغذ سازی) صنایع پشم بافی و غذایی در عشایر و استخراج روغن پشم گوسفند (لانولین) استفاده کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که با برنامه­‌ریزی دولت و سوق دادن سرمایه‌های مردم استان به سمت تولیدات سهل‌الوصول در مرحله اول و تولیدات اقتصادی اجتماعی و استراتژیک در مرحله دوم بتوان ریشه بیکاری را در استان اردبیل خشکاند.