تبدیل متان به الکتریسیته با باکتری‌ها

به گزارش سیناپرس به نقل از زیست فن، گروهی از دانشمندان متوجه شدند که این عمل با سلول سوختی میکروبی امکان‌پذیر است.برای کم‌تر کردن فرایند آزاد شدن از محل‌های مربوطه دانشمندان در تلاش‌اند تا متان را با کمک سلول‌های سوختی میکروبی در محل‌های تولیدی اولیه‌شان به الکتریسیته تبدیل کنند.

سلول‌های سوختی میکروبی انرژی شیمیایی را به انرژی الکتریکی در میکروارگانیسم‌ها تبدیل می‌کنند. این ایده چندان تازه به حساب  نمی‌آید اما به کار بردن متان به عنوان منبع این سلول‌ها ایده جدیدی است که این امکان با ایجاد گونه‌های باکتریایی مهندسی شده محقق شده است. مشکل اصلی در این کار، یافتن باکتری‌های مصرف کننده متان است که اغلبشان در دریاهای عمیق ساکن‌اند؛ اما در بررسی و مشاهده DNA باکتری‌های یافت شده از عمق دریای سیاه، راه‌حل این مشکل را یافتند. دانشمندان موفق شدند کنسرسیوم باکتریایی را سنتز کنند که شامل: ۱) گونه archaeal مهندسی شده که می‌تواند متیل کوآنزیم M ردوکتاز را تولید کند. این آنزیم از متانوتروف‌های غیرقابل کشت بی هوازی تولید می‌شود و موجب به دام انداختن متان و آزاد شدن استات می‌شود. ۲) میکروارگانیسم‌های سازگار با متان موجود در رسوبات (شامل Paracoccus denitrificans) که موجبات تسهیل انتقال الکترون را با فراهم کردن شاتل‌های الکترونی موجب می‌شود (برای تأیید نتایج جایگزینی رسوبات با اسیدهای humic انجام شد). ۳) Geobacter sulfurreducens که از استات الکترون تولید می‌کند و موجب ایجاد سلول سوختی میکروبی می‌شود که متان را مستقیماً به یک جریان الکتریکی ویژه تبدیل می‌کند. هرکدام از باکتری‌های موجود در رسوب دارای نقش خاصی در ایجاد الکتریسیته هستند. متأسفانه هنوز با ورود سلول سوخت میکروبی به صنعت راه زیادی باقی‌مانده است؛ و در مقایسه با دیگر سلول‌های سوختی مثل متانول توانایی گونه‌های میکروبی برای تولید الکتریسیته ۱۰۰۰ برابر کم‌تر است.