سیب زمینی مریخی بازگوکننده گذشته سیاره سرخ

سیناپرس: این تکه سنگ ارزشمند فضایی حدود 30 سال پیش در منطقه یخ زده ای از قطب جنوب پیدا شد و حالا با انجام پیشرفته ترین مطالعات بر روی آن، دانشمندان توانسته اند تصوری کلی از اوضاع جوی میلیاردها سال پیش سیاره مریخ دست یابند و آن زمانی بود که آب بر روی سیاره سرخ جریان داشته و در خلال آن حیات احتمالی شکل گرفته بود.

دانشمندانی از دانشگاه کالیفرنیا در سن دیاگو با همکاری انستیتو اسمیتسونیان ناسا که بررسی های اخیر را بر روی این سنگ مریخ انجام داده اند به این نکته اشاره می کنند که یافته های اخیرشان بازگوکننده بسیاری از حقایق است.

یکی از دانشمندان ارشد این گروه از دانشگاه سان دیاگو که هدایت دانشمندان را در این بررسی بر عهده داشته است می گوید: مواد معدنی موجود در این شهاب سنگ مریخی دنیایی از اطلاعات درباره ساختار شیمیایی گذشته این سیاره در اختیار ما قرار می دهد. از جمله نکاتی که برای ما بیش از سایر موارد ارزش دارد فعل و انفعالات میان آب و اتمسفر در گذشته های دور مریخ است.

برآورد شده که این سنگ مریخی 13 هزار سال پیش در جاذبه زمین افتاده و سر از قطب جنوب درآورده است. دانشمندان آن را همچون سیب زمینی توصیف می کنند که البته دنیای از اطلاعات درباره گذشته مریخ در دل خود دارد.

این سنگ فضایی که ALH84001 نام دارد قدیمی ترین شهاب سنگی است که بشر از مریخ در اختیار دارد. تصور می شود این سنگ ماگمایی باشد که از آتشفشانی در مریخ خارج شده و حالا مدتهاست که مهمان زمین است. به گفته دانشمندان این آتشفشان حدود 4 میلیارد سال پیش فوران کرده و جریانی از ماگما در مریخ به راه انداخته که ALH84001 تنها نشان آن در زمین است.

به عقیده دانشمندان پس از فوران، جریانهای آبی موجود در سطح مریخ منافذی در دل آن ایجاد کرده که در نتیجه آن رسوبات کربنات و سایر مواد معدنی در آن به دام افتاده است.