کشف مولکول‌های پروبیوتیک در اطراف ستاره مشابه خورشید

به گزارش سیناپرس از  ایسنا و به نقل از اسپیس، محققان شیلیایی در اطراف ستاره "IRAS 16293-2422" که در صورت فلکی "مارافسای"(Ophiuchus ) قرار دارد، نشانه‌هایی از وجود مولکول‌های "متیل ایزوسیانات" یافته‌اند که می‌تواند حاکی از وجود حیات بیگانه در اطراف این ستاره باشد.

ستاره‌های این صورت فلکی تقریبا هم‌اندازه خورشید هستند اما در مراحل ابتدایی شکل‌گیری قرار دارند.

براساس اعلام "رصدخانه جنوبی اروپا"(European Southern Observatory) این اولین بار است که نشانه‌هایی از این ماده شیمیایی در اطراف یک ستاره کشف می‌شود.

در این بیانیه آمده است: کشف این مواد ما را بسیار شگفت‌زده کرده است زیرا ویژگی‌های این سامانه را به خورشید و سیارات مشابه زمین نزدیک کرده است و با کشف این مولکول‌های پروبیوتیک یک قطعه دیگر از پازل چگونگی ایجاد حیات بر روی زمین پیدا شده است.

پیش از این منجمان در صفحه گرد و غبار اطراف این ستاره یک فرم ساده از قند موسوم به "گلیکولالدهید"(glycolaldehyde) را یافته بودند که یکی از مواد سازنده RNA است و به عنوان یکی از پایه‌ای‌ترین نشانه‌های حیات محسوب می‌شود.

"نیلز نیگترینک"(Niels Ligterink) و "آئودری کوتنز"(Audrey Coutens) از محققان دانشگاه آمستردام هلند و دانشگاه کالج لندن که در کشف مولکول متیل ایزوسیانات در این سامانه شرکت داشته‌اند، در بیانیه‌ای در رابطه با این کشف اعلام کردند: این سامانه ستاره‌ای همچنان در حال ارائه اطلاعات بیشتری درباره خودشان به ما هستند. مولکول‌های جدید از ارکان بنیادین برای ایجاد پپتایدها و آمینواسیدها هستند که در ایجاد پروتئین‌ها نقش کلیدی دارند.

محققان در این کشف علاوه بر استفاده از اطلاعات تلسکوپ "آلما"(ALMA) از شبیه‌سازی رایانه‌ای و شیمیایی ساختار صفحات گرد و غبار و گاز اطراف این ستاره نیز استفاده کردند.

نتایج این شبیه‌سازی‌ها نشان داد که منبع ایجاد ماده متیل ایزوسیانات، ذرات یخی هستند که در شرایط فوق‌العاده سردی که مشابه فضای میان‌ستاره‌ای است به وجود آمده‌اند و این موضوع نشان می‌دهد که یک سامانه مشابه منظومه شمسی در ابتدای شکل‌گیری خود قرار دارد.

نتایج این تحقیق در نشریه علمی Royal Astronomical Society منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا