امکان تست و طراحی توربین‌های آبی در دانشگاه تهران فراهم شد

 به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، سید احمد نوربخش با بیان اینکه در میان توربینهای موجود، توربین‌های آبی بالاترین راندمان را دارند، افزود: این توربین‌ها انرژی پاک تولید می‌کنند؛ از این رو تاسیس نیروگاه‌های آبی در دنیا یکی از اولویت‌ها است و در کشور ما نیز در این راستا اقداماتی انجام شده است.

نوربخش ادامه داد: در ایران 10 هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر در منابع آبی تولید می‌شود؛ بنابراین هر گونه فعالیتی که منجر به ایجاد فناوری در این حوزه برای کشور شود، حائز اهمیت است.

به گفته وی، در کشور اقدام به نصب توربین‌های آبی شده؛ ولی به موازات آن کمتر برای تولید فناوری اقدام شده است.

رییس موسسه توربو ماشین‌های آبی دانشکده فنی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه تولید فناوری در این حوزه مراحلی دارد، خاطرنشان کرد: ارائه آموزش‌های تخصصی در این زمینه مساله مهمی است و بعد از آن نیاز به راه‌اندازی آزمایشگاه‌هایی برای طراحی و تست توربین‌ها مورد نیاز است، ضمن آنکه وجود یک مرکز محاسبات ضروری است.

وی اضافه کرد: برای تولید فناوری‌های این حوزه در دانشکده فنی دانشگاه تهران دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری ماشین‌های آبی را راه‌اندازی کردیم.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران همچنین ادامه داد: در گام بعدی موسسه توربو ماشین‌های آبی در دانشکده فنی دانشگاه تهران بین وزارت نیرو و این دانشگاه تاسیس شد تا در عرصه تولید فناوری توربین‌های آبی در کشور گام‌های بلندتری برداشته شود که این موسسه با حمایت مالی ستاد توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر معاونت علمی آزمایشگاه تست، طراحی و مرکز محاسبات خود را راه‌اندازی کرد.

به گفته وی، با این اقدام پتانسیل بالقوه‌ای در زمینه طراحی و آزمایش توربین‌های آبی به مرکزیت دانشگاه تهران ایجاد شد.

نوربخش یادآور شد: در حال حاضر طراحی و آزمایش انواع توربین‌های آبی در سطح آزمایشگاهی آن انجام می‌شود و دانشجویان این حوزه می‌توانند برای انجام طرح‌های پژوهشی خود از این امکانات بهره ببرند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا