عضویت در کاکرِین یک گام بزرگ در ارتقای پژوهش ها در کشور است

دکترعلیرضا فیروز امروز -شنبه- در حاشیه مراسم افتتاح مرکز کاکرِین ایران (موسسه تحقیقاتی جمع آوری کننده شواهد علمی در حوزه سلامت) در دانشگاه علوم پزشکی ایران به  ایرنا گفت: کاکرین یک سازمان غیرانتفاعی است که از سالیان گذشته در تلاش است بهترین شواهد در زمینه پژوهش های علوم پزشکی را به صورت رایگان در اختیار محققین دنیا قرار دهد و ما بسیار خوشحالیم که ایران به صورت رسمی به عضویت این مجموعه درآمده است که می تواند گامی بزرگ برای ارتقای پژوهش ها و تصمیم گیری های سیاستی مبتنی بر شواهد برای کشورمان باشد.
وی با اشاره به تجربه های مرکز آموزش پژوهش های بیماری های پوستی و جذام در راستای پژوهش بیماری های پوستی گفت: این مرکز با توجه به تجربه ای که در کنترل بیماری سالک در سال های اخیر داشته است، سه 'مرور سیستماتیک' در مرکز کاکرین دارد که یکی از آنها روش های پیشگیری از بیماری سالک بدون واکسن سالک است که به اتمام رسیده و چاپ شده است و دو مورد دیگر برای مرکز کاکرین ارسال شده و در مرحله ارزیابی است تا اصلاحات لازم در انها انجام شود و به چاپ برسد که یکی از آنها در مورد پیشگیری از سالک به وسیله واکسن است و دیگری درمان بیماری 'لیکن پلان' پوستی است که یک بیماری شایع پوست است و روش های متفاوتی برای درمان آن ارائه شده، اما هیچ یک نتوانسته است به میزان بالایی تاثیر خود را در درمان بیماری نشان دهد و باید مطالعات بیشتری برای پیدا کردن روش های درمان این بیماری در دنیا انجام شود. شواهد مرکز کاکرین می تواند نشان دهد بهترین روش مقابله با بیماری با توجه به شرایط بیمار کدام است.
دکتر فیروز همچنین گفت: در مورد واکسن سالک مطالعات زیادی انجام شده است ولی متاسفانه برغم تلاش هایی که صورت گرفته، هنوز واکسنی نتوانسته است با قدرت پیشگیری مناسب وارد بازار شود؛ روش های غیر از استفاده از واکسن ها نیز نشان داده که استفاده از پشه بندها و لباس هایی که به حشره کش آغشته شده باشد، می تواند تا حدی از ابتلا به سالک جلوگیری کند و باعث شود پشه ای که ناقل این بیماری است، کمتر امکان تماس با فرد بیابد.

مرکز کاکرِین ایران (موسسه تحقیقاتی جمع آوری کننده شواهد علمی در حوزه سلامت) امروز ( 20 خرداد) با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جمعی از معاونان این وزارتخانه و محققان در دانشگاه علوم پزشکی ایران به طور رسمی افتتاح شد.
کاکرین شبکه ای جهانی، مستقل و متشکل از چند ده هزار نفر از بیش از ۱۳۰ کشور دنیا است که با همکاری با یکدیگر، در حال تولید اطلاعات پزشکی معتبر و قابل دسترس، مستقل از حمایت‌های مالی و سازمانی هستند.

مرورهای سیستماتیک کاکرین 
مرورهای سیستماتیک مجموعه مقالاتی هستند که تولید آنها یک ماموریت اصلی کاکرین است و پایگاه‌‌ ‌اطلاعاتی مرورهای سیستماتیک کاکرین به عنوان منبعی برجسته از مقالات در مراقبت‌های حوزه سلامت، یکی از 6 پایگاه اطلاعاتی این مرکز می باشد. مرورهای سیستماتیک کاکرین توسط نویسندگانی که عنوان مقالات خود را در یکی از ۵۳ گروه مروری کاکرین ثبت می‌کنند، تهیه می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا