شبیه‌سازی جهان با استفاده از 2 تریلیون ذره دیجیتالی

به گزارش سیناپرس از ایسنا به نقل از دیلی‌میل، این محققان فهرستی از حدود 25 میلیارد کهکشان مجازی را با استفاده از دو تریلیون ذره دیجیتالی تهیه کردند.

این فهرست برای کالیبره‌ کردن آزمایشاتی به کار خواهد رفت که بر روی ماهواره "اوکلید"(Euclid) و به صورت آنبُرد انجام خواهند شد؛ قرار است این ماهواره سال 2020 با هدف بررسی ماهیت جهان تاریک به فضا پرتاب شود.

شبیه‌سازی جدید توسط دانشمندان دانشگاه زوریخ انجام شد و تکمیل آن سه سال زمان برده است. آنها کدی را به منظور توصیف دقیق دینامیک ماده تاریک و شکل‌گیری سازه‌های بزرگ جهان تولید و بهینه کردند.

حدود پنج درصد جهان شامل ماده‌ای حاوی ذرات اتمی و زیراتمی است و 95 درصد دیگر آن از جهان تاریک تشکیل شده است.

23 درصد این جهان تاریک را ماده تاریک تشکیل می‌دهد که به طور مستقیم توسط تلسکوپ‌ها قابل مشاهده نیست اما به خاطر اثرات گرانشی آن روی ماده مرئی، منجمان از وجود آن اطمینان دارند.

72 درصد دیگر جهان تاریک شامل انرژی تاریک است و این انرژی ناشناخته در تمامی فضا وجود دارد و جهان را بسط می‌دهد.

به گفته محققان، کدی که آن‌ها تولید کردند برای استفاده بهینه از قدرت پردازش ابررایانه‌های مدرن مانند ابررایانه "پیز داینت"(Piz Daint) در "مرکز ملی محاسبات سوییس" (CSCS) طراحی شده بود.

این کد به مدت 80 ساعت توسط رایانه پردازش شد و جهانی مجازی حاوی دو تریلیون ماکروذره را تولید کرد؛ این ذرات نمایانگر ماده تاریک هستند که از آن فهرستی حاوی 25 میلیارد کهکشان مجازی استخراج شد.

محاسبات دانشمندان همچنین شکل‌گیری تراکمات کوچک ماده موسوم به "هاله‌های ماده تاریک" را شبیه‌سازی کرد؛ آن‌ها معتقدند کهکشان‌هایی مانند کهکشان راه شیری در چنین هاله‌هایی شکل می‌گیرند.

ماهیت انرژی تاریک یکی از معماهای حل‌نشده در علم مدرن است و فقط از طریق مشاهده غیرمستقیم می‌توان از آن رمزگشایی کرد.

زمانی که ماهواره "(Euclid) "اوکلید نور میلیاردها کهکشان را در نواحی بزرگ‌تر آسمان شکار کند، منجمان انحراف‌های ظریف ناشی از انکسار نور کهکشان‌های پس‌زمینه توسط ماده تاریک نامرئی را محاسبه خواهند کرد.

فهرست کهکشانی شبیه‌سازی جدید به بهینه‌کردن استراتژی مشاهده‌ای ماهوارهEuclid  کمک خواهد کرد و اشتباهات آن را پیش از آغاز سفر شش ساله‌اش به فضا در سال 2020 به حداقل خواهد رساند.

دانشمندان از داده‌های این سامانه برای کسب اطلاعات جدید در مورد ماهیت انرژی تاریک مرموز استفاده خواهند کرد و امیدوارند با استفاده از این داده‌ها فیزیک نوینی فراتر از "مدل استاندارد" کنونی را شناسایی کنند.