تولید پارچه خنثی کننده سلاح های شیمیایی

به گزارش سیناپرس از مهر و به نقل از اسلش گیر، استفاده از این پارچه و تولید لباس های ضدشیمیایی با استفاده از آن می تواند جان میلیون ها انسان را در سراسر جهان که بر اثر جنگ ها و درگیری های نظامی در معرض آسیب سلاح های شیمیایی قرار می گیرند را نجات دهد.

این پارچه جلوی نفوذ گازهای شیمیایی به پوست بدن انسان را می گیرند و در آنها از یک چارچوب ارگانیک فلزی برای دفع گازهای سمی شیمیایی استفاده شده است. نتیجه این بررسی در نشریه آمریکایی Chemistry of Materials منتشر شده است.

مواد به کار رفته در این پارچه مبتنی بر ترکیبی خاص به نام metal-organic frameworks (MOFs) هستند که از فلز زیرکونیوم گرفته شده است. ماده نهایی به دست آمده که حالت پوری شکل دارد در مواجهه با تسلیحات شیمیایی اثر مرگبار آنها را کاهش داده و در نهایت آنها را نابود می کند.

ساختار metal-organic frameworks (MOFs) به گونه ای است که حتی می تواند گازها را نیز جذب و خنثی کند. البته بی ثبات بودن metal-organic frameworks (MOFs) کار با آنها و استفاده از آن را دشوار می سازد.

محققان به جای استفاده از این پودر بی ثبات بر روی پارچه، metal-organic frameworks (MOFs) را به طور مستقیم بر روی پارچه ای از جنس پلی پروپیلن پرورش و رشد دادند.

محصول نهایی در برابر نفوذ گاز اعصاب مقاومت خوبی نشان داد و آن را ظرف ۵ دقیقه خنثی و بی اثر کرد. انتظار می رود در آینده نزدیک بتوان از این نوع البسه برای حفاظت از افرادی که در شرایط خطرناک کار می کنند و همین طور در جبهه های جنگ استفاده کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا