عزم جدی سازمان حفاظت محیط زیست برای برخورد با تخریب کنندگان خاک

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، سعید متصدی با بیان اینکه لایحه حفاظت از خاک در دو بخش اصلی فرسایش و آلودگی خاک تدوین شده است، افزود:برای اولین بار راهبردها، سیاست ها و خط مشی های مدیریت،حفاظت و بهره برداری پایدار از منابع خاک، معیارها و شاخص های آلودگی، تخریب خاک و اصول فنی بهره برداری پایدار بر حسب کاربری های مختلف منابع خاک کشور تدوین و اجرا می شود.

وی با بیان اینکه آلودگی خاک ناشی از توسعه ناپایدار فعالیت های صنعتی، شهری، معدنی و کشاورزی از عوامل عمده تخریب خاک به شمار می رود، گفت: در چند سال اخیر، جنبه های تغییر کیفی و آلوده شدن منابع خاک بسیار افزایش یافته است.

وی ادامه داد:استفاده زیاد از کودها و آفت کش ها، رها سازی گسترده پساب فاضلاب های شهری و فعالیت های بسیار گسترده صنعتی و کشاورزی زمینه های تهدید منابع خاک را گسترده تر کرده است که در نتیجه، این مواد اثرات نامطلوب و سمی بر محیط زیست، حیات جانوری و گیاهی استفاده کننده از محیط برجا می گذارد. 

معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تا پیش از تصویب لایحه حفاظت از خاک، هیچ قانون، آیین نامه و ضابطه ای برای حفاظت خاک و جلوگیری از آلودگی آن وجود نداشت.

متصدی با بیان اینکه این لایحه با همکاری وزارت جهاد کشاورزی تدوین شد، اظهار داشت: برای اولین بار راهبردها، سیاست ها و خط مشی های مدیریت، حفاظت و بهره برداری پایدار از منابع خاک، معیارها و شاخص های آلودگی و تخریب خاک و اصول فنی بهره برداری پایدار بر حسب کاربری های مختلف منابع خاک کشور تدوین و اجرا می شود.

*** محاسبه ارزش اقتصادی منابع خاک 

وی تصریح کرد: طی جلسات مشترکی که سازمان با بانک مرکزی داشته است مقرر شد با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نحوه محاسبه ارزش اقتصادی منابع خاک و هزینه ها و خسارات ناشی از آلودگی و تخریب خاک در اکوسیستم های مختلف درحساب های ملی را تهیه شود.

متصدی در خصوص موضوعات اطلاعات پایه و علمی خاک کشور گفت: بر اساس لایحه حفاظت از خاک مقرر شد نقشه های خاک و طبقه بندی اراضی، نقشه­ های پهنه­ بندی خاک در راستای شناسایی منابع آلاینده خاک تهیه و کنترل کیفیت مطالعات خاک شناسی صورت گیرد.

*** تدوین حدود مجاز کاربرد کود و سم در خاک 

معاون سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: از آنجا که استفاده نادرست از کود و سم آنرا به مهمترین منابع آلاینده و تخریب خاک تبدیل کرده است از این رو باید موادی برای مدیریت بهینه کود و سم با رعایت معیارهای محیط زیستی و حدود مجاز کاربرد آنها تدوین و تصویب شود.

*** تعیین وظایف دستگاه ها در حفاظت از منابع خاک 

متصدی با بیان اینکه در لایحه خاک وظایف سازمان ها و نهادها مشخص شده است، گفت: بر اساس این لایحه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مکلف است با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی، نحوه محاسبه ارزش اقتصادی منابع خاک و هزینه ها و خسارات ناشی از آلودگی و تخریب خاک در اکوسیستم های مختلف درحساب های ملی را تهیه و به تصویب هیات وزیران برساند.

وی ادامه داد: دستگاه های اجرایی موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری مکلفند مطابق مقررات مالی دولت و در مبادله موافقت نامه ها اعتبارات لازم جهت پیشگیری یا جبران خسارت ناشی از آلودگی و یا تخریب خاک را پیش بینی کنند.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس لایحه خاک بهره برداران واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی که در مناطق آزاد تجاری – صنعتی، مناطق ویژه اقتصادی و شهرکها و نواحی صنعتی فعالیت می کنند مکلف به رعایت مفاد این قانون هستند، اظهار داشت: مدیران سازمان های مناطق آزاد تجاری – صنعتی موظفند در مواردی که آلودگی یا تخریب خاک از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به آنها اعلام می شود، آلودگی مربوط را در چارچوب مفاد این قانون برطرف نموده و گزارش اقدامات خود را ارسال کنند.

همچنین با تصویب این لایحه شرکت های خدمات شهرک ها و نواحی صنعتی موضوع ماده (5) قانون نحوه واگذاری مالکیت و اداره امور شهرک های صنعتی – مصوب 1387- همکاری لازم در اجرای مفاد این قانون به عمل آورند.

*** پخش رایگان برنامه های تلویزیونی با موضوع مقابله با آلودگی و تخریب خاک 

وی تصریج کرد: سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و سایر رسانه های دولتی بر اساس این لایحه مکلفند برنامه های تولید شده در زمینه آموزش از سوی وزارت و سازمان درخصوص آگاهی و مقابله با آلودگی و تخریب خاک را در قالب های گوناگون رسانه ای از جمله برنامه های تلویزیونی به صورت رایگان منتشر و پخش کند.

متصدی با بیان اینکه خاک به عنوان منبع طبیعی تجدید ناپذیر نقش اساسی در استقرار و رشد جوامع بشری و سایر مخلوقات دارد، گفت: هرگونه آلودگی موجود در خاک می ­تواند در طی زنجیره غذایی، به سطوح بالاتر انتقال یافته و در نهایت در انسان تمرکز یابد و چون بسیاری از موجودات مقدار عناصر جذب شده را در خود افزایش می ­دهند، در نتیجه مقادیر بالاتری از عناصر وارد بدن مصرف کننده نهایی خواهد شد. 

وی افزود: هزینه رفع آلودگی هر متر مکعب خاک به روش های مختلف بین 50 تا 5000 دلار است، از سوی دیگر رفع آلودگی خاک فرآیندی بسیار طولانی مدت است.

متصدی اظهار کرد: تهدیدات زیست محیطی خاک در کشور شامل دو بخش فرسایش و آلودگی خاک می شود که براساس برآوردهای انجام شده، فرسایش خاک کشور با شاخص جهانی، فاصله بسیار زیادی دارد.
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا