عسل از ابتلا به حملات قلبی پیشگیری می کند

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایرنا، این مطالعه نشان داد قند طبیعی موجود در عسل که به 'ترهالوز' معروف است پروتیینی را فعال می کند که باعث می شود سلول های ایمنی، پلاک های چرب را از شریان ها پاک کنند.

مطالعه در موش ها نشان داد که ترهالوز اندازه این پلاک را تا حدود 30 درصد کاهش می دهد.

پلاک ها در وضعیتی معروف به 'آترواسکلروز' یا تصلب شرایین در شریان ها تشکیل می شوند؛ این وضعیت که باعث سخت شدن شریان ها و کاهش خاصیت ارتجاعی آنها می شود مردم را در معرض خطر شدید ابتلا به فشار خون، بیماری قلبی و حتی حملات قلبی قرار می دهد.

محققان دانشگاه واشنگتن در این مطالعه موش هایی که با خطر ابتلا به تصلب شرایین روبرو بودند، را به سه گروه تقسیم کردند و به یک گروه ترهالوز و به گروه دیگر یک نوع قند دیگر تزریق کردند و به گروه سوم از موش ها نیز ترهالوز خوراکی دادند.

نتایج این مطالعه که در مجله Nature Communications منتشر شده نشان داد موش هایی که ترهالوز دریافت کرده بودند پلاک هایی با ضخامت 0.25 میلی متر داشتند درحالیکه ضخامت پلاک در موش هایی که این قند را دریافت نکرده بودند 0.35 بود؛ تقریبا حدود 30 درصد کاهش یافته بود. به این ترتیب همچنین بر اساس نتایج این مطالعه اندازه پلاک در موش هایی که ترهالوز را به صورت خوراکی دریافت کرده بودند و یا موش هایی که نوع دیگری قند به آنها تزریق شده بود، کاهش نیافت.

تصور می شود که ترهالوز پروتیینی به نام TFEB را فعال می کند که باعث می شود سلول های ایمنی معروف به ماکروفاژها ، پلاک ها را پاک کنند.

ترهالوز همچنین در قارچ، خرچنگ دریایی و میگو نیز وجود دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا