زنان در ذهن خوانی قوی تر از مردان هستند

ممکن است برای بسیاری از مردان این سوال پیش آمده باشد که چگونه همسر یا مادرشان تنها با نگاه کردن به چشم آن ها قادر به خواندن نیت ذهنی بوده و به این طریق می توانند نوع اندیشه طرف مقابل را حدس بزنند. به باور پژوهشگران، این توانائی زنان ناشی از تاثیر نوع خاصی از ژن ها است. بر اساس یافته های جدید یک تیم تحقیقاتی، تنوع ژنتیکی در کروموزوم شماره 3 زنان به آن ها توانائی حدس زدن اندیشه های طرف مقابل از طریق نگاه کردن به چشم های وی را داده است. این کروموزوم ها با عنوان شناخت فکری یا cognitive empathy شهرت دارند.

پژوهشگران اعتقاد دارند نزدیک ترین ژن به این کروموزوم نازک و کشیده، یعنی کروموزوم شماره 3 ، LRRN1 (Leucine Rich Neuronal 1) است که به طور خاصی در فعالیت های بخشی ویژه از مغز که لایه مخطط  یا striatum نامیده می شود؛ دخالت دارد. مطالعات پزوهشگران و انجام تصویربرداری های مغزی با هدف بررسی نوع عملکرد مغز، نشان می دهد که این کروموزوم و فعالیت بافت مغزی فوق در پدیده شناخت فکری، سهیم است.

وارون واریر پژوهشگر دوره دکترای دانشگاه کمبریج که در این مطالعات مشارکت داشته است، درباره یافته های فوق گفت: «این مطالعات را می توان گامی بلند در پیشرفت علوم اعصاب اجتماعی (social neuroscience) محسوب کرد. یافته های به دست آمده از این پژوهش یک قطعه از معمای آن چه  در روند پدیده شناخت فکری رخ می دهد را تکمیل کرده است.»

در این مطالعات پژوهشگران قدرت ذهن خوانی و شناخت فکری 89 هزار نفر را بررسی کرده و نتایج به دست آمده حاکی از آن بود که زنان در مجموع کل دارای نتایج بسیار بهتری بودند که دلیل آن نقش ژن فوق الذکر عنوان شده است.

از سوی دیگر پژوهشگران دریافتند که این ژن، علاوه بر ارائه قدرت ذهن خوانی، سبب کم اشتهایی نیز می شود و هیچ ارتباطی با بروز اوتیسم ندارد. پرفسور سیمون بارون کوهن سرپرست این تیم پژوهشی و استاد دانشگاه کمبریج در رابطه با این موضوع اعلام کرد: «این کشف جدید بسیار هیجان انگیز است. در حال حاضر ما به ادامه تحقیقات پرداخته و قصد داریم  دریابیم که آیا تنوع ژنتیکی فوق در مغز منجر به افزایش توانائی ذهن خوانی و شناخت فکری می شود یا نه؟»

گفتنی است نخستین پژوهش علمی در این رابطه حدود 20 سال پیش انجام شده و تحت عنوان مطالعه چگونگی ذهن خوانی از طریق چشم منتشر شده بود. پژوهشگران دانشگاه کمبریج برای انجام مطالعات جدید خود، از نتایج مطالعات پیشین نیز بهره برده و شرح کامل مطالعات و روند پژوهش خود را در آخرین شماره مجله تخصصی روانپزشکی مولکولی یا journal Molecular Psychiatry منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.