بررسی تاثیرات زیان بخش سیگارهای الکترونیکی

سیگارهای الکترونیکی وسیله ‌ای هستند که استعمال دخانیات را شبیه سازی می ‌کنند . سازندگان این دستگاه ها ادعا می کنند که این سیگارها با تولید بخارات خاصی ، بو ، طعم ، مزه و احساس کشیدن سیگار واقعی را به مصرف کننده داده و به مصرف کننده کمک می کند تا بتواند آسان تر سیگار را ترک کند . آنها معتقدند که این نوع سیگارها زیان های سیگار واقعی را نداشته و یا مضرات آن بسیار کمتر است .

اما تحقیقات جدید پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا، سن دیه گوی ایالات متحده امریکا نشان می دهد که در واقع عکس همه این اثرات در مصرف سیگارهای الکترونیک صادق است . یکی از مهترین نکات قابل ذکر این نوع سیگارها آسان کردن ترک سیگار برای مصرف کننده بوده ، در حالی که این محققان نشان دادند که با کمک سیگارهای الکترونیکی ترک سیگار سخت تر انجام می شود .

پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا اعلام کردند که افراد سیگاری که سیگارهای الکترونیکی مصرف می کنند استفاده از سیگار در آنها 49 درصد کاهش پیدا می کند و 59 درصد نیز احتمال کمتری وجود دارد تا آنها بتوانند به طور کامل سیگار را ترک کند .

دکتر وائل آل – دلایمی (Wael Al – Delaimy) استاد اپیدمیولوژی و رئیس بخش UCSD بهداشت عمومی جهانی در این مورد می گوید : مطالعات تیم پژوهشی ما بر اساس این فرضیه که سیگارهای الکترونیکی برای ترک سیگار مناسب هستند و افراد سیگاری که خواهان ترک سیگارند با استفاده از این نوع سیگار ها در ترک سیگار موفق تر خواهند بود ، آغاز شد اما تحقیقاتی که در این رابطه صورت گرفت ، نشان داد که اثر واقعی این نوع سیگارها برعکس بوده و فرد سیگاری قادر به ترک کامل سیگار نیست .

او در ادامه توضیح می دهد : تیم تحقیقاتی ما بر حسب این یافته ها تحقیقات بیشتری را بر اثرات سیگارهای الکترونیکی آغاز کرد . یکی از فرضیه های مطرح شده در این مرحله این بود که افرادی که از سیگارهای الکترونیکی استفاده می کنند ، دوز نیکوتین بیشتری را از طریق این دستگاه ها دریافت خواهند کرد .

محققان در این پروژه تحقیقاتی یک بررسی یک ساله را بر روی جدول سلامت و رفتار هزار فرد سیگاری ساکن کالیفرنیا انجام دادند . آنها دریافتند که زنان و افراد سیگاری که  به طور روزانه تعداد زیادی سیگار می کشند ، دو گروهی هستند که بیشتر به مصرف سیگارهای الکترونیکی روی می آورند .

قابل توجه است که منتقدان سیگارهای الکترونیکی خواستار تنظیم و اجرای مقرارتی سخت و سنگین برای محدود کردن فروش سیگارهای الکترونیکی به افراد زیر سن قانونی شده اند .

این پژوهش های جدید و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره در مجله امریکایی بهداشت عمومی (Public Health) به چاپ رسیده است .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا