کشف فسیل300 هزار ساله انسان امروزی

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا از بی بی سی ورلد، تحقیقات تازه نشان می دهد که این تصور که انسان مدرن حدود 200 هزار سال قبل در نقطه ای در شرق آفریقا موسوم به 'گهواره بشریت' تکامل پیدا کرد دیگر معتبر نیست.
محققان بقایای فسیلی پنج انسان اولیه را در شمال آفریقا کشف کرده اند که نشان می دهد گونه 'هومو ساپین' حداقل 100 هزار سال پیشتر از آنکه قبلا تصور می شد ظاهر شده بود.
دانشمندان در مطالعه تازه به این برداشت رسیده اند که گونه ما احتمالا به تدریج در سراسر قاره آفریقا تکامل پیدا کرد. نتایج این مطالعه در نشریه علمی 'نیچر' چاپ شده است.
پروفسور ژان-ژاک هابلین از بخش مردم شناسی تکاملی در موسسه ماکس پلانک در لایپزیگ آلمان در این خصوص گفت که این کشف 'باعث بازنویسی کتاب های درسی' درباره ظهور نوع ما می شود.
وی که در یک کنفرانس خبری در کالج دی فرانس در پاریس صحبت می کرد، افزود: این سرگذشت یک تکامل سریع در 'باغ عدن' جایی در آفریقا نیست؛ دیدگاه ما این است که این بیشتر یک تحول تدریجی بود و در همه قاره اتفاق افتاد، پس اگر باغ عدنی وجود داشته کل آفریقا بوده است.
هابلین در ادامه، نمونه های قالب گیری شده از این بقایای فسیلی را که در 'جبل ایرهود' مراکش کشف شده را به خبرنگاران نشان داد؛ این نمونه ها شامل جمجمه، دندان و استخوان های کشیده است.
البته در دهه 1960 در همین نقطه بقایای دیگری کشف شده بود که قدمت آنها حدود 40 هزار سال و متعلق به نئاندرتال آفریقایی تشخیص داده شد.
اما پروفسور هابلین همیشه نسبت به آن یافته تردید داشت و وقتی به موسسه ماکس پلانک ملحق شد، شروع به ارزیابی مجدد جبل ایرهود کرد و با گذشت بیش از 10 سال اکنون شواهد تازه ای را ارائه کرده که حکایت از داستان متفاوتی دارد.
قدمت تازه ترین فسیل ها که با فناوری های پیشرفته تعیین شده حدود 300 هزار تا 350 هزار سال رقم زده می شود. به علاوه شکل جمجمه کشف شده تقریبا عین جمجمه انسان امروزی است و تفاوت اصلی برجستگی بیشتر استخوان پشت ابرو و محفظه کمی کوچکتر مغز است.
حفاری های پروفسور هابلین همچنین آشکار کرد که این مردمان کهن از ابزار سنگی استفاده می کردند و استفاده از آتش را بلد بودند. بنابراین نه تنها شبیه هومو ساپین بودند بلکه رفتاری مشابه آن داشتند.
تا پیش از این قدیمی ترین فسیل های نوع انسان در اتیوپی (محوطه اومو کیبیش) در شرق آفریقا کشف شده بود و قدمت آن تقریبا 195 هزار سال رقم زده می شد.
پروفسور هابلین گفت: 'ما حالا باید دیدگاهمان درباره چگونگی ظهور نخستین انسان های مدرن را اصلاح کنیم.'
وی اضافه کرد: پیش از تکامل گونه ما، انواع مختلف انسان بدوی تکامل یافته بود که هر کدام ظاهر متفاوتی داشتند و نقاط قوت و ضعفشان فرق می کرد.
هابلین گفت: ظاهر این گونه ها مثل سایر حیوانات در طول صدها سال تکامل یافت و به تدریج عوض شد.
وی افزود: در مقابل دیدگاه اصلی رایج در میان فسیل شناسان این بود که هومو ساپین ناگهان حدود 200 هزار سال قبل از انسان های بدوی تر شرق آفریقا تکامل یافت و در آن زمان بود که فرض می کردیم انسان کم و بیش ظاهری امروزی یافت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا