نقش تخم مرغ در رشد کودکان

یافته های پژوهشگران نشان می دهد مصرف روزانه یک تخم مرغ در رژیم غذائی کودکان می تواند موجب افزایش رشد و کاهش 47 درصدی خطر کوتاهی قد شود. در همین رابطه لورا یانوتی سرپرست این تیم تحقیقاتی و پژوهشگر دانشگاه واشنگتن اعلام کرد:«مصرف روزانه تخم مرغ می تواند به طور قابل توجهی سبب افزایش رشد کودکان شود. تخم مرغ به سادگی در دسترس همه قرار داشته و می تواند به عنوان منبعی مناسب و مغذی برای رشد، مورد استفاده قرار گیرد. این ماده غذائی می تواند یک عامل مهم در پیشگیری از کوتاهی قد محسوب شده و استفاده از آن در سراسر جهان مقدور است. »

کودکانی که به طور روزانه یک تخم مرغ مصرف کرده اند به میزان 47 درصد کمتر از سایرین دچار اختلالات قدی شده و همچنین احتمال کمبود وزن آن ها به نسبت سایر کودکان 74 درصد کمتر است.

در این پژوهش ها مشخص شد که کودکانی که به طور روزانه یک تخم مرغ مصرف کرده اند به میزان 47 درصد کمتر از سایرین دچار اختلالات قدی شده و همچنین احتمال کمبود وزن آن ها به نسبت سایر کودکان 74 درصد کمتر است. لورا یانوتی در این رابطه گفت: «ما از میزان تاثیرگذاری مصرف تخم مرغ در رشد و سلامت کودکان واقعا شگفت زده شدیم. ضریب تاثیر این ماده غذائی در رشد کودکان، عدد 0.63 است که متوسط جهانی آن 0.39 اعلام شده است.»

در این مطالعات، پژوهشگران گروهی از کودکان 6 تا 9 ماهه را برای بررسی انتخاب کرده و به طور روزانه یک تخم مرغ به آن ها دادند. این الگوی تغذیه برای مدت زمان شش ماه ادامه یافته و در پایان نتایج جدول رشد و سلامت این گروه از کودکان با گروه دیگری که از مصرف تخم مرغ اجتناب کرده بودند، بررسی و مقایسه شد.

به اعتقاد کارشناسان، تخم مرغ یک غذای کامل محسوب می شود که دارای ارزش تغذیه ای بسیار زیادی بوده و دارای پوشش محافظ طبیعی بسیار منسبی است که به طور گسترده ای در همه مناطق جهان در دسترس افراد و به ویژه خانواده های فقیر قرار دارد. به همین دلیل استفاده از این ماده غذائی را به تمامی خانواده ها توصیه می کنیم.

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره ژورنال تخصصی طب اطفال (journal Pediatrics) منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

منبع: thehealthsite

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا