اقیانوس های ما، آینده ما

مراسم روز جهانی اقیانوس ها از سال 2002 در کشورهای مختلف برگزار می شود، اما این روز به طور رسمی از سال 2008 در تقویم سازمان ملل جای گرفت.

هدف از نامگذاری این روز، افزایش آگاهی جهانی درخصوص تهدیدات پیش روی اقیانوس ها، پایبندی به تعهدات در جهت کاهش آلودگی ها با در نظر گرفتن 14 هدف توسعه پایدار، راه حل های نوآورانه برای مقابله با آلودگی اقیانوس ها، تقویت تعهدات در حوزه مقابله با آلودگی اقیانوس ها در مجمع محیط زیست سازمان ملل در دسامبر 2017 عنوان شده است.

پیش بینی می شود مراسم روز جهانی اقیانوس های 2017 در بیش از 100 کشور جهان و با همکاری سازمان ها و نهادهای دولتی و غیردولتی برگزار شود.

در بخشی از پیام ایرینا بوکووا، دبیرکل یونسکو به مناسبت روز جهانی اقیانوس های 2017 آمده است: «یک اقیانوس سالم نیازمند ارتقاء دانش جهانی درمورد علم اقیانوس ها است. امکان مدیریت چیزی که قادر به اندازه گیری آن نیستیم، وجود ندارد و هیچ کشوری به تنهایی قادر به اندازه گیری تغییرات بی شماری که در اقیانوس ها روی می دهد، نیست.

نقش جوانان در مقابله با آلودگی اقیانوس ها

بیل مات، مدیر اجرایی سازمان غیردوتی Ocean Project تأکید می کند: «روز جهانی اقیانوس ها یک فرصت منحصربفرد برای بالا بردن آگاهی عمومی در جهت حمایت از اقیانوس ها فراهم می کند. با همکاری میلیون ها نفر از مردم جهان و صدها سازمان (دولتی و غیردولتی) بدنبال ایجاد تغییر در وضعیت اقیانوس ها و حمایت از طرح های جاری هستیم.»  

مات خاطر نشان می کند: «نیمی از جمعیت جهان را افراد زیر 25 سال تشکیل می دهند؛ از این رو، توانمندسازی جوانان و مشارکت دادن آنها در رویکردهای حفاظت از اقیانوس ها بسیار تأثیرگذار هستند. معتقدیم که جوانان کلید موفقیت در این حوزه محسوب می شوند. از همین رو، جوانان اولویت اصلی ما در روز جهانی اقیانوس های امسال و سال های آینده خواهند بود.»

شورای مشورتی جوانان روز جهانی اقیانوس ها (World Ocean Day Youth Advisory Council) که به تازگی تشکیل شده است، متشکل از 11 جوان 14 تا 22 سال از 11 ملیت مختلف است که می توانند نقش کلیدی در حمایت از اقیانوس ها ایفا کنند.

کمپین دریاهای پاک (Clean Seas Campaign) سازمان ملل متحد از ماه فوریه جاری شکل گرفته است و شورای مشورتی جوانان برای روز جهانی اقیانوس ها، همکاری مشترک خود با این کمپین را آغاز کرده است.  

شعار روز جهانی اقیانوس ها 2017

اقیانوس های ما، آینده ما ((Our Oceans, Our Future به عنوان شعار سال 2017 با تمرکز بر پیشگیری از آلودگی اقیانوس ها با زباله های پلاستیکی تعیین شده است.

نتایج تحقیقات نشان می دهند، سالانه بیش از 8 میلیون تن مواد پلاستیکی از خشکی وارد دریاها و اقیانوس ها می شوند. حدود 80 درصد از این زباله ها، زباله های پلاستیکی هستند که اثرات مخربی بر محیط زیست، موجودات دریایی، صنعت کشتیرانی، ماهیگیری و گردشگری ساحلی- دریایی دارند.

هزینه ناشی از آسیب های وارده به اکوسیستم دریایی سالانه بالغ بر 8 میلیارد دلار تخمین شده می شود.  

بلعیده شدن قطعات بسیار ریز مواد پلاستیکی توسط ماهی ها و انتقال آنها از طریق مصرف غذاهای دریایی به بدن انسان، تهدید جدی برای سلامت محسوب می شود.

(تصویر: Bluewater)

کاهش استفاده از کیسه های پلاستیکی یکبار مصرف و حذف میکروپلاستیک ها در لوازم آرایشی – به عنوان دو منبع اصلی آلودگی دریایی – دو هدف اساسی هستند که برای کاهش آلودگی اقیانوس ها تا سال 2022 تعیین شده اند.  

در کنار مشکل زباله های پلاستیکی، نباید از موضوع مهم اسیدی شدن اقیانوس ها غافل شد. نابودی صخره های مرجانی، مسمومیت و مرگ هزاران گونه موجودات دریایی بویژه ماهیان و به تبع آن، اثرگذاری منفی بر صنعت ماهیگیری در کل جهان، از چالش های جدی این حوزه محسوب می شوند.

اقتصاد بسیاری از کشورهای جهان به صنعت ماهیگیری وابسته است. درصورتیکه اقدامات موثری برای مقابله با اسیدی شدن اقیانوس ها صورت نگیرد، زیان مالی صنعت ماهیگیری سالانه بالغ بر 10 تریلیون دلار خواهد بود.

 

گزارش: معصومه سوهانی

منابع: climateactionprogramme / worldoceanobservatory / unesco

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا