راه‌اندازی کاوشگر ماه ژاپن در سال ۲۰۱۸

پیش از این ژاپن کاوشگر خود موسوم به Kaguya را با هدف مطالعه سطح ماه با جزئیات بیشتر در سال 2007 راهی مدار ماه کرد. مأموريت این کاوشگر دومين فضاپيماي مدارگرد ژاپن محسوب مي‌شود، اين مدارگرد مجهز به يک دوربين ويدئويي با کيفيت بالا و دو ماهواره کوچک فرستنده راديويي بود. آژانس اکتشافات هوافضاي ژاپن طي سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ ميلادي در اين مأموريت، داده هاي ژئوفيزيک را از ماه جمع آوري و نخستين فيلم‌هاي ويدئويي با کيفيت بسيار بالاي خارج از مدار زمين را تهيه کرد.

نقطه فرود کاوشگری که ژاپن قصد داد آن را تا سه سال آینده به ماه ارسال کند، بر اساس داده‌هایی تعیین خواهد شد که کاوشگر پیشین آن در طول ماوریت دو ساله خود ارسال کرده است. این کاوشگر به ارزیابی و نقشه‌برداری از سطوح خواهد پرداخت و موانع برای فرود را شناسایی خواهد کرد. این کاوشگر به شناسایی موادی در سطح کره ماه خواهد پرداخت که ممکن است این مواد برای انسان کاربرد داشته باشد.

اتحاد جماهیر شوروی سابق، آمریکا و چین تنها کشورهایی هستند که تا کنون موفق شده‌اند کاوشگرهایی را بر روی سطح ماه فرود بیاورند. سازمان دولتی علوم، فناوری و صنایع دفاع ملی چین نیز اعلام کرده است که این کشور چهارمین کاوشگر ماه خود موسوم به چانگه – 4 را تا سال ۲۰۲۰ به فضا می‌فرستد. این کاوشگر آزمایش‌های فنی انجام خواهد داد و به جمع‌آوری داده خواهد پرداخت. این مأموریت در چارچوب برنامه‌ای انجام می‌شود که برای نخستین بار هزینه‌های آن از سرمایه‌گذاری خصوصی اشخاص و شرکت‌ها تأمین می‌شود.

درحالی که ژاپن مدعی است برنامه فضایی جدید این کشور از زمان پرتاب کاوشگر آپولو بزرگترین برنامه فضایی جهان است، چین کاوشگرهای خود را برای مطالعه سطح ماه به منظور عزیمت انسان به این کره آماده می‌کند. ماموریت‌های برنامه‌ریزی شده چین و ژاپن برای اکتشاف ماه جزو بلندپروازانه‌ترین برنامه‌های فضایی محسوب می‌شوند. به گزارش خبرگزاری رسمی چین-شینهوا، این کشور قصد دارد ظرف ‪ ۱۵سال آینده یک کاوشگر سرنشین‌دار را به ماه بفرستد. ژاپن نیز یک ماموریت سرنشین‌دار را به ماه تا سال ‪۲۰۲۵در نظر گرفته است.

قابل ذکر است نخستين فضاپيمايي که موفق به فرار از گرانش زمين و پرواز در اطراف ماه شد لونا-۱متعلق به اتحاد جماهير شوروي سابق نام دارد. لونا-۲ نيز نخستين کاوشگري بود که بر سطح ماه فرود آمد و نخستين تصاوير از بخش دور ماه نيز در مأموريت لونا-۳ تهيه شدند. نخستين فضاپيمايي که فرود نرم و کنترل شده‌اي را بر سطح ماه تجربه کرد، لونا-۹ و نخستين کاوشگر بدون سرنشين که در مدار ماه به چرخش درآمد، لونا-۱۰ بودند که هر دو مأموريت در سال ۱۹۶۶ انجام شدند. برنامه اکتشافي روسيه در ماه با مأموريتLuna-Glob ادامه پيدا کرد. اين مأموريت بر اساس طرحي مربوط به سال ۱۹۹۷ ميلادي برنامه‌ريزي شد که شامل پرتاب يک مدارگرد به ماه تا سال ۲۰۱۲ ميلادي بود. اين مأموريت ابتدا به سال ۲۰۱۴ و سپس ۲۰۱۵ موکول شد و در نهايت بازه زماني ۲۰۱۶ ميلادي براي انجام اين مأموريت در نظر گرفته شد, روسيه قصد دارد پس از انجام مأموريت Luna-Glob، ساخت پايگاه رباتيک دائم بر سطح ماه را آغاز کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا