مطالعه بقایای استخوان کارگران سازنده اهرام

سینا پرس : بررسی بقایای استخوانی باقی مانده از کارگران ماهر مصر باستان که در روستای دیر المدینه Deir el-Medina زندگی می کردند نشان می دهد که این افراد در شرایط دشواری به سر برده  و بر اثر کار زیاد به شدت فرسوده و خسته بودند . این موضوع در حالی است که بر اساس متون تاریخی باز مانده از آن دوران ، این کارگران به صورت روزانه تحت نظر پزشکان قرار داشته و از مرخصی استعلاجی در زمان بیماری استفاده می کردند .

باستان – استخوان شناسان ( Osteoarchaeologist ) دانشگاه استنفورد با بررسی مقایسه ای شواهد و مدارک استخوانی باقی مانده از این دوران ، قادر به درک بهتری از شرایط زندگی کارگرانی شدند که مقابر و اهرام مصر باستان را ساخته اند .

این تیم پژوهشی به سرپرستی آن اوستین Anne Austin با بررسی استخوان های باقی مانده از این کارگران مشاهده کردند که بسیاری از آن ها به بیماری ورم مفاصل و مشکلات قوزک پا و گردن مبتلا بودند که به اعتقاد این محققان ، یکی از دلایل اصلی این بیماری ها ، تردد همه روزه کارگران از دهکده محل اقامت خود به دره پادشاهان است .

آن اوستین در یکی از نمونه های استخوانی یافت شده با نشانه های نوعی عفونت منتقله از راه خون مواجهه شد و شواهد  نشان می داد که این کارگر علی رغم شرایط نامساعد و خطرناک جسمی خود ، به کار کردن ادامه داده و مطالعات استخوان شناسی بیانگر این موضوع بودند که وی تنها برای زمان های کوتاهی به دلایل مختلف ، توقف داشته و سپس به کار خود ادامه می داده است .

در یکی دیگر از نمونه های مورد بررسی قرار گرفته ، استخوان های یک مرد جوان شناسائی شد که از نوعی معلولیت مادرزادی در پاهایش رنج می برد . در استخوان های این فرد ، هیچ نشانه ای که حاکی از مشکلات دیگر جسمانی و سایر بیماری ها باشد ، مشاهده نشده و همچنین به نظر می آمد وی تحت فشار برای انجام کارهای جسمانی سنگین قرار نداشته است .

این موضوع نشان می دهد که احتمالا وی به دلیل نقص جسمانی خود ، از کار در مقبره فرعون معاف شده و به وی وظیفه ای آسان تر در جامعه آن روز محول شده بود .

متن کامل این گزارش به صورت مقاله ای علمی تحت عنوان "Artifact: A 19th-Dynasty Sundial." به چاپ رسیده است .

منبع 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا