در زمان حملات تروریستی چگونه رفتار کنیم؟

در شرایط مواجه شدن با یک مهاجم مسلح (به چاقو یا تفنگ) یا یک تروریست، آیا بهترین اقدام فرار از محل حادثه است یا می توان با انجام اقداماتی، جان خود و دیگران را نجات داد؟

جان گدز، یکی از افسران واحد نیروهای ویژه پلیس انگلیس، بر این باور است که گاهی اوقات افراد می توانند با انجام اقدامات دفاعی، شانس بیشتری برای فرار از این مهلکه بیابند.

برخی افراد (جوانان) می توانند به سرعت خود را از محل حادثه دور کنند، اما برخی افراد (کودکان، افراد سالمند یا زنان باردار) قادر به فرار نیستند؛ بنابراین بهترین کار در این شرایط، ماندن و مقابله کردن است. هر چیزی که در اطراف و نزدیک دست شما قرار دارد، می تواند به عاملی برای زنده ماندن شما تبدیل شود.

در زمان وقوع یک حمله تروریستی یا ورود یک فرد مهاجم، بدترین اقدام، ایستادن بدون داشتن هرگونه وسیله دفاعی است.

گدز تأکید می کند: بهترین کار در زمان مواجهه با یک مهاجم در مکان های عمومی، گروه شدن با مردم اطراف و تلاش برای دور کردن مهاجم است؛ در این شرایط افراد باید به صورت گروهی هر چیزی که در اطراف شان قرار دارد را به سمت فرد مهاجم پرتاب کنند.

یکی از ساده ترین اقدامات دفاعی، پرتاب کردن لیوان یا بطری حاوی هر نوع مایعات – سرد یا گرم – به سمت فرد مهاجم است. پاشیدن مایعات بویژه نوشیدنی های سرد به سمت صورت مهاجم، یک اقدام دفاعی مناسب محسوب می شوند.

گدز می افزاید: کوبیدن به سر مهاجم بوسیله کیف، چتر یا هر وسیله دیگری به عنوان سلاح، می تواند شانس فراری برای شما ایجاد کند. البته باید مدنظر داشت، کاری که باید انجام دهید، بستگی به موقعیت شما در آن لحظه دارد؛ مثلا گرفتن چاقو با دست خالی برای افراد عادی و آموزش ندیده، عملا بی فایده است.

چگونه مهاجم انتحاری را شناسایی کنیم؟

برای حمله به سمت مهاجم، همیشه از پشت و بیشتر به سر و صورت وی حمله کنید. می توانید این کار را با کوبیدن یک جسم محکم مثل صندلی، بطری، لیوان یا گلدان انجام دهید.

به عنوان مثال، در یک رستوران با یک مهاجم مواجه شده اید. در این شرایط بهترین کار، پرتاب کردن قاشق، چنگال، چاقو، بشقاب، لیوان، بطری نوشیدنی و حتی میز به سمت مهاجم است. البته این مسأله را مدنظر داشته باشید که در این شرایط ممکن است همین اشیاء (یا حتی چاقو و تیر) از سوی مهاجم به سمت شما پرتاب شوند؛ به همین علت، یک پناهگاه ایمن انتخاب کنید تا از تیررس حملات احتمالی مهاجم در امان باشید.

یکی از اشتباهات بزرگ در زمان وقوع حملات تروریستی یا حوادثی نظیر تیراندازی، تجمع مردم در صحنه وقوع حادثه است. بررسی حوادث مختلف نشان می دهند، گاهی اوقات موج دوم حمله شامل تیراندازی یا انفجار بمب، در میان تجمع کنندگان روی می دهد.

تجمع در اطراف محل حادثه، علاوه بر ایجاد مشکل برای حضور نیروهای امنیتی و درمانی، (در صورت بروز موج دوم حمله) می تواند به افزایش تعداد مجروحان یا کشته شدگان منجر شود.

 

گزارش: معصومه سوهانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا