خطر ابتلا به سرطان برای مسافران مریخ دوبرابر برآوردهای قبلی

به گزارش سیناپرس به نقل از مهر،در شرایطی که ناسا در حال برنامه ریزی برای اعزام فضانورد به کره مریخ است،  محققان نتایج بررسی هایی را منتشر کرده اند که نشان می دهد خطر ابتلا به سرطان در مریخ به علت شدت تشعشعات کیهانی دو برابر میزانی است که قبلا تصور می شد.

بر اساس یافته های تازه تشعشعات کیهانی به طور جدی به سلول های بدن فضانوردان آسیب می رساند و سلول های دیگر نیز که به طور مستقیم در برابر این تشعشعات قرار نگرفته اند هم از این آسیب ها تاثیر پذیرفته و دچار مشکل می شوند. این در حالی است که قبلا تصور می شد دامنه گسترش این نوع آسیب ها به دیگر سلول ها محدود است.

پژوهشگران دانشگاه نوادا در لاس وگاس می گویند این خطر باید به طور جدی مورد توجه قرار بگیرد و حل مشکل یاد شده صرفا با پوشیدن لباس های فضایی ضخیم تر حل نمی شود.

اعضای این گروه می گویند فناوری پوشش فضایی فعلی تنها در حد متوسط می تواند خطر ابتلا به سرطان در مریخ را کاهش دهد و در صورت اقامت چند ماهه در سطح این سیاره سلامت افراد به طور جدی به خطر می افتد. آنان می افزایند هر گونه برنامه ریزی برای اعزام فضانورد به مریخ تا قبل از غلبه بر این چالش ها باید به تاخیر بیفتد.