نقاط کوانتومی تلویزیون ها را ارزان‌تر و با کیفیت‌تر می کنند

در این تلویزیون‌ها از فناوری نقاط کوانتومی به نام کالر آی.کیو برای داشتن توانایی گسیل بسیار خالص و بسیار اشباع شده نور با پهنای باند باریک استفاده شده است.

در نمایشگاه فناوری اطلاعات چین که سال گذشته برگزار شد، مهمترین تیتر خبرساز راه‌اندازی تلویزیون نقاط کوانتومی، توسط شرکت الکترونیکی QD ویژن و KONKA بود. شهرت KONKA به عنوان تولید کننده تلویزیون‌های اچ.دی است که در حال حاضر سهم زیادی از بازار تلویزیون‌های چینی را به خود اختصاص داده است. KONKA با همکاری CITE نسل جدید تلویزیون‌های نقاط کوانتومی را روانه بازار می‌کند، که در آنها از صفحه نمایش کالر آی.کیو، دارای محلول حاوی نقاط کوانتومی و متعلق به شرکت کیو.دی ویژن استفاده شده است.

کوانتوم دات یا نقاط کوانتومی نیمه ‌رساناها و ذراتی در ابعاد نانو هستند که بر اساس محرک های خارجی مانند جریان الکتریکی، جریان مغناطیسی، حرارت، ضربه و… رفتار خاص و هدفمندی از خودشان نشان می دهند؛ محرک‌های خارجی باعث تغییر ماهیت این ذره کوانتومی می‌شود. این نقاط امروزه استفاده‌های گوناگونی در صنعت و پزشکی دارند. در صنعت از کوانتوم دات‌ها برای ساخت لامپ‌های ال.‌ای.‌دی، باتری‌های خورشیدی و غیره استفاده می‌شود، در حالی که در پزشکی نیز از کوانتوم دات‌ها برای طراحی و ساخت نانوسنسورهای  زیستی بسیار حساس و با پایداری نوری بالاتر نسبت به رنگریزه‌های مرسوم استفاده می‌شود. نقاط کوانتومی دارای خواص منحصر به فردی مانند پایداری نوری بالاتر نسبت به فلورفورهای مرسوم، طول موج طیف تحریکی و نشری باریک و مجزا از هم، کوچک بودن (۲ تا ۸ نانومتر)، درخشان‌تر بودن هستند که استفاده از آنها را روزبه‌روز افزایش می‌دهد.

مدل‌ جدید تلویزیون‌های نقاط کوانتومی‌ در مقابل تلویزیون‌های گران‌قیمت دارای ویژگی‌هایی از جمله اندازه بزرگتر، رزولوشن بالاتر، قابلیت هوشمند، وسعت رنگ گسترده، و طراحی بسیار باریک هستند که اواخر امسال به بازار لوازم الکترونیکی چین راه پیدا خواهند کرد.

شرکت QD ویژن، واقع در لکسینگتون، ماساچوست، خود را به عنوان شرکت تولید کننده محصولات نانوماده‌ای و صفحه نمایش‌های پیشرفته توصیف می‌کند.خط تولید کالر آی.کیو، ویژگی‌های نور گسیلی دسته‌ای از نانومواد به نام نقاط کوانتومی را تحت کنترل خود در‌می‌‌آورد. هزینه یکی از ویژگی‌های جذاب فناوری است. ژیامو ژو، مدیر تولید ارشد شرکت Konka در مورد فناوری QD ویژن این چنین اظهار نظر می‌کند: «آنها ترکیب منحصر به فردی از طراحی باریک و تجربه مشاهده خیره کننده را با یک قیمت بسیار قانع کننده ارائه می‌کنند.»

QD ویژن معتقد است: «مواد نقاط کوانتومی به صورت ذاتی گسیل دهنده نور بسیار کارآمد هستند، که باعث پیشرفت‌‌های چشمگیری در کاهش هزینه مواد و پیچیدگی تولید اکثر صفحه نمایش‌ها و محصولات نمایشی حالت جامد می‌شوند. در نتیجه، فناوری کالر آی.کیو می‌تواند هزینه کلی تولید را کاهش دهد. همچنین کالر آی.کیو برای داشتن توانایی گسیل بسیار خالص و بسیار اشباع شده نور با پهنای باند باریک توسط این شرکت توسعه داده شده است و برای استفاده در فناوری صفحه نمایش بهینه‌سازی‌های لازم روی آن انجام گرفته است.»

طبق آگهی‌های شرکت در اوایل این ماه، QD ویژن نقاط کوانتومی نوری عریض به ضخامت دو میلی‌متر را معرفی کرد که بخش جدید کالر آی.کیو کاهش عرض 33 درصدی را نشان می‌دهد. این شرکت اعلام می‌کند که جدیدترین مولفه نوری، با سیستم‌های ال.سی.دی که از صفحات نوربری به ضخامت دو میلی‌متر استفاده می‌کنند سازگار است.

دکتر جنیفر کولگروف، مدیر عامل و تحلیلگر اصلی تحقیقات صفحات لمسی می‌گوید: « فناوری نقاط کوانتومی، یکی از بزرگترین پیشرفت‌ها در زمینه توسعه ال.سی.دی در سال‌های اخیر است. ما پیش بینی می‌کنیم که تا سال 2025، 60 درصد از تلویزیون‌ها از ویژگی‌های نقاط کوانتومی استفاده خواهند کرد.»

سایت نانالایز، با تمرکز بر شرکت‌های فعال در زمینه «فناوری‌های نوظهور» می‌نویسد که: « نقاط کوانتومی، ذرات کوچکی از کریستال‌های نیمه هادی با اندازه‌ای کوچکتر از 10 نانومتر، خواص قابل توجهی نشان می‌دهند که می‌توانند در آرایه گسترده‌ای از کاربردها مانند برچسب زدن بیولوژیکی، LED ها ، صفحه نمایش‌ها، و حتی سلول‌های خورشیدی مورد استفاده قرار گیرند.»

در مقاله ای از خبرنامه موسسه فناوری ماساچوست ، دنیس پایستی گزارش می‌دهد که: « سلول‌های خورشیدی ساخته شده از نقاط کوانتومی سولفید سرب نسبت به رقبای ساخته شده از سیلیکون، می‌توانند ارزان تر ارائه شوند و جایگزین قابل انعطاف‌تری برای سلول‌های سیلیکونی باشند اما در حال حاضر از لحاظ بازده کمتر کارآمد هستند. با این حال، دگرگون شدن ترکیب شیمیایی سلول‌های خورشیدی نقاط کوانتومی امکان تنظیم آنها برای رسیدن به بازده بالاتر را ممکن می‌کند.»

پایستی به اظهارات پاتریک براون، کارشناس ارشد فیزیک دانشگاه ام.آی.تی اشاره می‌کند که می‌گوید: «به جای آغاز کار با یک فناوری با راندمان بالا و سپس تلاش برای ارزان‌تر کردن آن، کاری که در حال حاضر با سیلیکون انجام می‌شود، طرح ما این است که از فناوری‌ای استفاده کنیم که می‌تواند با قیمت پایین ساخته شود، سپس به دنبال راهی برای افزایش راندمان آن باشیم.»

ثمین موتمن فر / کارشناس ارشد الکترونیک