سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به جای سند ۲۰۳۰ در کشور اجرایی شود

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایسنا، حجت‌الاسلام محمود محمدی عراقی در نشست خبری با اشاره به اهمیت سند ۲۰۳۰ و اهمیت تعلیم و تربیت در کشور اظهار کرد: این سند از آن جهت مهم است که برای ۱۵ سال در کشور اجرا می‌شود و کسانی که این سند را تنظیم کرده‌اند، انتظار یک تحول را در مساله آموزش در سطح جهانی و بین المللی در همه کشورهای جهان دارند.

وی افزود: مساله سند ۲۰۳۰ بسیار پراهمیت است و رسانه ها باید به آن بپردازند؛ چرا که این مساله موضوعی است که به میلیون‌ها دانش‌آموز، دانشجو، مربیان و اولیا آنها مربوط می‌شود. بنابراین همه حق دارند در این زمینه بدانند و از محتوای سند اطلاع پیدا کنند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: موضوع این سند فراتر از کلمات و جملات خاص مانند برابری، تساوی یا عدالت جنسیتی است و آنچه مهم‌تر از این الفاظ است این است که ببینیم نظام آموزش و پرورش یا تعلیم و تربیت بر اساس چه اصول، مبانی و تفکری باید برنامه‌ریزی شود.

وی اظهار کرد: ما کشوری دارای تمدن چند هزار ساله هستیم و با کشوری همچون آمریکا تفاوت داریم؛ به طوری‌که در یونسکو که یک سازمان فرهنگی بین‌المللی است ما به عنوان کشوری با هویت تاریخی و فرهنگی چند هزار ساله در جایگاه بالاتری از کشور آمریکا قرار داریم.

حجت الاسلام محمدی عراقی با بیان اینکه دو نوع نظام تربیتی در دنیا وجود دارد ادامه داد: یک نظام سکولار یا لیبرال است که دارای اصول و مبانی خود است و نظام دیگر، نظام تربیت دینی مبتنی بر خداپرستی است که بین ادیان الهی مشترک است و اختصاص به دین اسلام ندارد. در حال حاضر اکثریت قاطع مردم جهان مومن هستند و به وجود خدا اعتقاد دارند و می‌خواهند تعلیم و تربیت فرزندانشان بر اساس تعلیم و تربیت دینی باشد؛ در حالی که در نظام سکولار اگر معلم در ابتدای تدریس بگوید به نام خدا مواخذه خواهد شد که چرا مبانی دینی را وارد آموزش کرده است.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: در خصوص پذیرش سند ۲۰۳۰ اگر نگرش ما سکولار باشد، این سند قابل توجیه است و انتظاری نیست در این سند از خداباوری صحبت شود اما ما این نگرش را نداریم.

حجت الاسلام محمدی عراقی با اشاره به تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: حدود ۴ سال در کمیسیون های شورای عالی انقلاب فرهنگی روی این سند ملی کار شده است و این سند تصویب و به دولت ابلاغ شد و این در حالی‌ است که هم زمان با این موضوع سند ۲۰۳۰ نیز در حال ترجمه و تدوین بوده است و کاش هماهنگی‌ای در این زمینه بود.

وی تصریح کرد: سند ملی آموزش و پرورش در جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند دو سند باشد و ما یک سند ملی برای آموزش و پرورش می‌توانیم داشته باشیم که در این زمینه مردم و اولیا و مربیان هستند که تعیین می‌کنند تعلیم و تربیت دینی را برای فرزندان خود می‌خواهند یا خواهان تعلیم و تربیت سکولار هستند.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: البته بسیاری از مسائل نیز در سند ۲۰۳۰ مورد اشاره قرار گرفته است که مورد تایید اسلام هست و در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز آمده است.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات و آسیب‌های آموزش و پرورش قابل لمس است گفت: مشکل ما در آموزش و پروش مشکل دختر و پسر و زن و مرد نیست چرا که ما مساله تبعیض جنسیتی نداریم که حالا یک سند بین المللی بخواهد این تبعیض را بردارد و بیشتر مشکل ما در حوزه برنامه‌ریزی، تدوین کتب درسی و تربیت معلم است که باید به درستی انجام شود.

وی اظهار کرد: سند ۲۰۳۰ سند خوبی است اما نواقصی دارد و مهمترین نقص آن نیز این مساله است که اگر نگوییم با مبانی فرهنگی و اعتقادی ما مغایرت دارد باید بگوییم در این رابطه کاملا خنثی است در حالی که ما نمی‌توانیم از ارزش‌هایی مانند خدا باوری و معاد که هویت ما و اصول دین ما است صرف نظر کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام پذیرش سند ۲۰۳۰ را دارای ضعف‌هایی دانست و گفت: اولین ضعف در این رابطه این است که انفعال در مجامع بین المللی را به دنبال دارد در حالی که ما نباید در برابر تفکر لیبرالیسم، اومانیسم و دیگر ایسم‌های غربی خود را ببازیم و باید به تفکر توحیدی خود افتخار کنیم.

وی ادامه داد: اگرچه ما با برخی کشورهای اسلامی در  مورد مسائل سیاسی اختلاف نظر داریم اما در مورد مسائل تعلیم و تربیت دینی دارای اشتراک نظر هستیم و می‌توانیم با آنها همسو شویم به طوری‌ که اگر کشورهای مسلمان و مسیحی دست به دست هم دهند می‌توانند سندی را بر اساس تعلیم و تربیت دینی تدوین کنند.

حجت الاسلام محمدی عراقی تاکید کرد: سند ۲۰۳۰ به دلیل سکولار بودن با مبانی دینی ما سازگار نیست و تنها راه در این رابطه تعامل و گفت‌وگو با سازمان‌های بین المللی است.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ضعف دیگر در خصوص پذیرش سند ۲۰۳۰ از سوی مسئولان ضعف در اطلاع رسانی و نظرخواهی نخبگان بوده است و با وجود این که این سند قرار بود در سیستم آموزشی به کار گرفته شود نظرخواهی و اطلاع رسانی درستی در رابطه با آن صورت نگرفته است.

وی افزود: خطای دیگر در این رابطه بی‌دقتی در رعایت قانون از طرف مسئولان است به نحوی که وزرای آموزش و پرورش و علوم به دلیل اینکه عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند مطلع هستند که سیاست‌گذاری در مسائل فرهنگی و آموزشی طبق حکم صریح امام خمینی (ره) برعهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است و حال سوال این است که آیا در این سند هیچ سیاست‌گذاری فرهنگی و آموزشی وجود نداشته که با شورای عالی انقلاب فرهنگی در میان گذاشته نشده است.

حجت الاسلام محمدی عراقی با تاکید بر این که شورای عالی انقلاب فرهنگی باید زودتر وارد این مساله می‌شد گفت: در حال حاضر باید سند ۲۰۳۰ را با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش انطباق دهیم و اگر منطبق نبود ما نمی‌توانیم این سند را بر سند ملی تحول بنیادین آموزش و پرورش ارجحیت دهیم و آن را اجرا کنیم.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با این که آیا سند ۲۰۳۰ وارد فاز اجرایی شده است گفت: ما نیز چیزهایی در این خصوص شنیده‌ایم اما به طور قطع نمی‌توان اظهار نظر کرد که این سند وارد فاز اجرایی شده است و باید منصفانه و از روی علم قضاوت شود اما با توجه به اعتقاد و ایمانی که به کارگزاران جمهوری اسلامی داریم می‌دانیم این احتمال وجود ندارد که مفاهیمی چون جهاد و شهادت عامدانه از مفاهیم درسی حذف شده باشد.

حجت الاسلام محمدی عراقی تصریح کرد: تقاضا داریم زحمتی که روی سند ۲۰۳۰ کشیده شده است روی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش انجام شود و اگر سند ۲۰۳۰ نیز مطلب درستی دارد ذیل سند تحول آموزش استفاده شود.

وی در پایان تاکید کرد: اینکه گفته شود انتقادات به سند ۲۰۳۰ دستاویزی برای انتخابات بوده است درست نیست و نباید این حرف‌ها گفته شود؛ چرا که این مساله‌ی بسیار اساسی است که نباید با اهداف و اغراض سیاسی به آن نگاه شود. ضمن این که هیچ اختلاف نظری بین جناح‌های سیاسی در کشور در مساله ی آموزش و پرورش وجود ندارد و همه باید دست به دست هم دهیم تا سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را با همکاری معلمان در کشور اجرایی کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا