ابداع درمانی برای کنترل چند هفته ای گلوکز خون

 به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا از روزنامه دیلی میل، یک تحقیق جدید نشان می دهد که به زودی با یک تزریق، این امکان فراهم می شود که سطح گلوکز در بدن مبتلایان به دیابت برای چند هفته کنترل و بیماران از تزریق روزانه انسولین رها شوند.
این فناوری جدید که توسط محققان دانشگاه 'دوک' ابداع شده است، می تواند داروهای موجود را با هدف کنترل بهتر گلوکز تقویت کند.
برخی از جدیدترین نسل داروهای دیابت نوع دو حاوی مولکولی به نام GLP1 است که تولید انسولین را در بدن تنها زمانی که به گلوکز بیشتری نیاز دارد، تحریک می کند.
اکنون محققان موفق شدند که GLP1 را با یک مولکول بیوپولیمر مخلوط کنند که در دمای خنک به صورت مایع است اما در واکنش به دمای بدن به صورت یک ماده ژل مانند غلیظ می شود.
به عبارت دیگر، این حلال را می توان از طریق یک تزریق ساده وارد بدن کرد اما پس از آن، دارو بسیار آهسته آزاد می شود؛ بنابراین با استفاده از تنها یک دوز این تزریق می توان سطح گلوکز خون را برای مدت طولانی تری کنترل کند. 
محققان برای آزمایش حلال جدید خود ، این دارو را روی موش و میمون آزمایش کردند.
براساس یافته این مطالعه، درمان جدید با تشکیل ژل که به آرامی در دمای درون بدن حل می شود، کنترل گلوکز را در پستانداران غیر انسان تا سه برابر افزایش می دهد.
با این حال محققان امیدوارند که تاثیر این درمان در انسان ها حتی بیشتر از این مدت باشد، زیرا سیستم متابولیسم انسان ها از اغلب سایر جانداران کندتر است و بنابراین داروها آهسته تر تجزیه می شوند.
محققان امیدوارند که این فناوری جدید با کاهش دفعات تزریق ها برای کنترل سطح گلوکز، رضایت خاطر بیماران را در پی داشته باشد.
نتایج این مطالعه در مجله Nature Biomedical Engineering منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا