حشرات خانگی می‌توانند کشنده باشند

اکثر مردم تصور می‌کنند مزاحمت حشرات گزنده‌ای مانند ساس به ایجاد اندکی خارش و تورم ناشی از گزش محدود می‌شود اما نوعی ساس که به ساس تخت‌خوابی معروف است می‌تواند به اندازه ساس خون‌آشامی به نام تریاتومین خطرناک باشد زیرا بر اساس تحقیقات مرکز اپیدمیولوژی دانشگاه پنسیلوانیا، این ساس‌ها همانند تریاتومین‌ها می‌توانند انگل خطرناکی به نام تریپانوزوم کروزی را به بدن انسان تزریق کنند. شاگاس، بیماری ناشی از این انگل، سالانه در 6 تا 8 میلیون فرد از سراسر جهان بخصوص آمریکای لاتین بروز پیدا می‌کند و جان 50 هزار انسان را می‌گیرد. این بیماری که از مدت‌ها پیش شناسایی شده است نه تنها با نیش زدن فرد در حال خواب بلکه از به جای ماندن مدفوع آن روی پوست فرد، هم سرایت می‌کند.

مایکل لِوی از دانشگاه پزشکی پنسیلوانیا و محققان دانشگاه پرو با انجام چند آزمایش بر روی موش‌ها به این نتیجه رسیدند که انتقال انگل تی‌.کروزی نه تنها از ساس تختخوابی به موش بلکه از موش به ساس هم صورت می‌گیرد.

در آزمایش نخست، ده موش آلوده به انگل را به مدت سه روز در معرض ساس‌های سالم گذاشتند. این آزمایش را به مدت یک ماه روی دو هزار ساس تکرار کردند و متوجه شدند که اکثر ساس‌ها با تغذیه از خون موش‌ها به انگل کروزی آلوده شدند.

در آزمایش دوم برای بررسی انتقال انگل از ساس به موش دریافتند 9 موش از 12 موش سالمی (75 درصد) که به مدت سی روز در کنار 20 ساس آلوده زندگی می‌کردند به انگل کروزی مبتلا شدند.

طی آزمایش سوم، محققان با گذاشتن مدفوع ساس‌های آلوده بر روی خراش پوستی موش‌های سالم که قبلا توسط یک ساس گزیده شده یا شیء تیزی آنجا را خراش داده بود دریافتند، انگل کروزی به بدن 4 موش از هر 10 موش سالم (40 درصد) راه پیدا کرد. در نهایت و با آزمایش دیگری که در آزمایشگاه ساس فیلادلفیا صورت گرفت معلوم شد که ساس‌های تخت‌خوابی با تغذیه کردن از خون فرد بلافاصله مدفوع خود را بر روی همان ناحیه گزش به جا می‌گذارند.

به گفته پروفسور لِوی این انگل درون شکم ساس تکثیر می‌شود. ساس‌ها در همه جای خانه مثل شکاف دیوار، کف خانه‌، اثاثیه، لابلای کارتن‌ها، پشت کاغذ دیواری، کمدها و درهای چوبی و قفسه کتابخانه‌ها، مبلمان، تشک‌ها مخفی هستند و با تاریک شدن محیط خانه برای تغذیه خود را به فرد در حال خواب یا حیوانات خانگی می‌رسانند. کشتن ساس‌ها به‌راحتی ممکن نیست زیرا آنها در مقابل اغلب حشره‌کش‌ها مقاوم هستند.

تشخیص شاگاس در مراحل اولیه آن به این دلیل که هیچ علائمی ندارد و یا بسیار خفیف است امکان پذیر نیست. انگل‌ها به طور عمده در قلب و عضلات گوارشی پنهان می‌شوند که در طول زمان می‌تواند اختلالات قلبی و مشکلات گوارشی و یا عصبی به همراه داشته باشد. در سال‌های بعد، این عفونت می تواند به مرگ ناگهانی و یا نارسایی قلبی ناشی از تخریب تدریجی عضله قلب منجر شود. اگر چه داروهایی برای درمان شاگاس وجود دارند اما به دلیل تشخیص دیر هنگام کمتر موثر واقع می‌شوند.

پروفسور لِوی می‌گوید: «کارلوس شاگاس، انگل تی.‌کروزی در حشرات تریاتومین را پیش از مشاهده اولین مورد ابتلا به بیماری کشف کرد و محققان باید از شواهد وی برای یافتن واکسن این بیماری استفاده کنند»