لوح کیفیت آزمایشگاه ها مانع از صرف هزینه های تکراری بیماران می شود

 دکتر بهزاد پوپک در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: طرح اعطای لوح کیفیت از 6 سال پیش از طرف آزمایشگاه مرجع سلامت برای بررسی و سنجش کیفیت خدمات آزمایشگاه های تشخیص پزشکی آغاز شده است.وی با بیان اینکه درحال حاضر سرعت اجرای این طرح مانند سال های اولیه نیست، تاکید کرد: اجرای این طرح متوقف نشده اما به دلیل اینکه برای آزمایشگاه ها هزینه بر است با کاهش تقاضا از طرف آزمایشگاه ها مواجه شده است.

پوپک گفت: به دنبال تغییراتی که در نرخ ارز در سال های اخیر رخ داده است، آزمایشگاه ها با مشکلات مالی فراوانی روبه رو شده اند و به همین دلیل توان پرداخت هزینه های دریافت لوح کیفیت را ندارند.
پوپک در مورد روند اعطای این لوح به آزمایشگاه های تشخیص پزشکی توضیح داد: پس از استقرار استانداردها، آزمایشگاه مرجع سلامت با سیاست گذاری در این زمینه و مشارکت با انجمن های علمی وقت، برنامه ای را در دستورکار قرار داد بر این اساس که تمام آزمایشگاه های تشخیص طبی در سراسر کشور برای دریافت مجوز، باید استانداردهای پایه را داشته باشند.
وی گفت: همچنین آزمایشگاه مرجع سلامت، برای آزمایشگاه هایی که می خواهند پیشروتر باشند و طبق استانداردهای بین المللی بالاتر از استاندارهای پایه عمل کنند، فرایندی را تحت عنوان دریافت لوح کیفیت تعریف کرد.

پوپک با بیان اینکه آزمایشگاه های متقاضی برای اخذ لوح کیفیت باید اقدامات اولیه را انجام دهند، افزود: ابتدا باید استانداردهای اولیه در آزمایشگاه های متقاضی رعایت شود پس از استقرار استانداردها، ممیزی اولیه از طرف اداره امور آزمایشگاه ها انجام می شود.

وی ادامه داد: در صورتی که ممیزی اولیه تایید شود، کارشناسان آزمایشگاه مرجع سلامت ممیزی روی میز را انجام می دهند و پس از بازدید محل آزمایشگاه، ممیزی کامل سایت آزمایشگاه انجام می شود.وی با بیان اینکه در صورتی که آزمایشگاهی بتواند تمام امتیازات لازم را کسب کند، لوح کیفیت به آن اعطا می شود، افزود: این لوح کیفیت سالانه مورد ممیزی مجدد قرار می گیرد و مدت اعتبار آن یک ساله است.
پوپک خاطر نشان کرد: خدمات آزمایشگاه هایی که لوح کیفیت را دریافت می کنند، از نظرقیمت و تعرفه با آزمایشگاه های دیگر تفاوتی ندارد و تنها در بالای سربرگ های آنها درج می شود که دارای لوح کیفیت از آزمایشگاه مرجع سلامت هستند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا