برقراری ارتباط با بیگانگان فضایی از طریق نوترینوها

به طور کلی جستجو برای یافتن اثری احتمالی از حیات هوشمند در جایی فراتر از منظومه شمسی کار آسانی نیست. جدای از آنکه با فاکتور «بعد مسافت» روبرو هستیم، دقیقا نمی دانیم که به دنبال چه چیزی هستیم. اگر به فرض حیات هوشمند در جایی آن سوتر از مرزهای منظومه شمسی وجود داشته باشد، آیا آنها به همان روشی که ما ارتباط برقرار می کنیم، این کار را انجام می دهند؟ آیا آنها از فناوریهای مشابه انسانهای زمینی بهره می گیرند؟

سازمانهای مختلفی در سراسر جهان در جستجوی هوش فرازمینی هستند. جستجو برای هوش فرازمینی (SETI) و سازمان ارسال پیام برای هوش فرازمینی (METI) از این جمله هستند. در قالب پروژه ETI هم همین نگرش دنبال می شود اما با یک نگاه متفاوت. این سازمان پیشنهاد کرده که جستجو برای ذرات نوترینو و سیار ذرات عجیب و ناشناخته می تواند ما را به سرنخهایی درباره هوش فرازمینی برساند.

برخی دانشمندان معتقدند جستجو برای نوترینوها یکی از کلیدهای اصلی در کشف احتمالی هوش فرازمینی است. نوترینو نوعی ذره زیراتمی محسوب می شود که در نتیجه فروپاشی عناصر رادیواکتیو به وجود آمده و با ماده فعل و انفعال بسیار ضعیفی ایجاد می کند. همین ویژگی این امکان را به آنها می دهد تا از درون مواد جامد عبور کرده و این درحالی است که ردیابی این ذرات نیز کار دشواری است. نوترینوها به میزان چشمگیری توسط خورشید و سایر منابع کیهانی تولید می شوند با این حال این امکان وجود دارد که آنها را به طور مصنوعی از طریق رئاکتورهای هسته ای تولید نمود.

برخی دانشمندان مدعی هستند که از این ذرات می توان برای برقرار ارتباطات استفاده کرد. تنها مشکل اینجاست که برای جستجوی چنین ذراتی به تجهیزات مخصوصی نیاز است. در حال حاضر کشف این ذرات با روشهای گران قیمت و در دورافتاده ترین نقاط نظیر زیر لایه ها یخی قطب یعنی جایی که میدانهای الکترومغناطیسی مزاحمتی ایجاد نمی کنند صورت می گیرد.

از جمله این تجهیزات می توان به تأسیسات فوق مدرنی در ژاپن اشاره کرد. همچنین رصدخانه IceCube واقع در قطب جنوب که توسط دانشگاه ویسکونسین مدیسون اداره می شود از دیگر تأسیسات مهم کشف نوترینوها در زمین به شمار می آیند.

مترجم : مهدی پیرگزی

منبع : universetoday

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا