عرقیات گیاهی واسانس های طبیعی درانتظار تدوین استاندارد

به گزارش سیناپرس،دکتر فاطمه سفیدکن در گفت و گو باایرنا اظهار کرد: این تعداد محصول شامل حدود 40 نوع عرقیات و 60 نوع اسانس است که باید دارای استاندارد اجباری باشند تا مردم با آرامش و اطمینان آنها را مصرف کنند.
وی به تدوین استاندارد چهار نوع عرقیات گیاهی و یک نوع اسانس در سال گذشته اشاره کرد و گفت: هرچند تدوین این تعداد استاندارد جای خوشحالی دارد اما بسیار کم است و این روند باید با شتاب بیشتری ادامه یابد.
معاون پژوهشی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور گفت: در سال های گذشته فقط استاندارد گلاب تدوین شده بود که این استادارد در حال حاضر، ناقص است و نیاز به بازنگری دارد.
وی به تمایل بیشتر مردم به مصرف عرقیات گیاهی، اسانس های طبیعی و گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: استفاده عرقیات و اسانس های غیر استاندارد می تواند به سلامت مردم صدمه بزند.
سفیدکن تاکید کرد: در حال حاضر استانداردهای این تعداد عرقیات و اسانس هم تشویقی است و این موضوع تاثیر چندانی در این زمینه ندارد و آنها باید اجباری شوند تا فعالان این حوزه بدقت آنها را رعایت کنند. 
وی ادامه داد که متاسفانه مردم عرقیات گیاهی را بدون تجویز پزشکان مورد استفاده قرار می دهند که این موضوع بر اهمیت استاندارد بودن آنها می افزاید تا مردم محصول غیرسالم و غیر بهداشتی مصرف نکنند.
سفیدکن، یکی از ملاک های تعیین سلامت هر محصول را تدوین و اجرای استاندارد آن محصول اعلام کرد و گفت: دستگاه های نظارتی براساس استانداردها اعلام کنند که این محصول سالم و بهداشتی است یا نه و با تدوین نشدن آنها، دستگاه های نظارتی هم نمی تواند کار خود را انجام دهند.
وی به صادرات این محصولات اشاره کرد و گفت: باتوجه به اینکه استانداری در این زمینه در کشور وجود ندارد، محصول ما در سایر کشورها از لحاظ استاندارد مورد ارزیابی قرار می گیرد و در صورت عدم رعایت با موازین استاندارد، محصول را عودت می دهند که این کار برای کشور خیلی بد است.
سفید کن تاکید کرد که استاندارد موضوع مهمی است که مورد توجه جدی متولیان این حوزه قرار نگرفته است. سازمان استاندارد به دلایلی مختلف از جمله کمبود اعتبار و نیروی متخصص ، خیلی پیگیر این موضوع نیست و با بودجه اندک ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، هم کار به جایی نمی رسد.
معاون پژوهشی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور به اعلام آمادگی این محموعه برای تدوین استاندارد عرقیات گیاهی و اسانس های طبیعی اشاره کرد و گفت: تدوین استاندارد در این زمینه نیاز به اختصاص اعتبار مناسب دارد که باید از سوی متولیان تامین شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا