نمایش فیلم، روشی برای بهبود تدریس تاریخ

در پژوهش جالبی که توسط محققینی از دانشگاه پیام نور تهران و آموزش و پرورش ناحیه سه قم به انجام رسیده، تأثیر نمایش فیلم‌های تاریخی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس تاریخ مورد بررسی قرار گرفته و با روش سنتی سخنرانی، به صورت علمی مقایسه شده است.

شرکت‌کنندگان این پژوهش، 60  نفر از دانش آموزان پایة پنجم ابتدایی بوده اند که به شیوة  نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای  انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند.

استفاده از فیلم در موقعیت های آموزشی مختلف می تواند نقش تعیین کننده ای بر پیشرفت تحصیلی و یادگیری دانش آموزان داشته باشد.

بدین منظور،برای گروه آزمایش، قسمت هایی از فیلم های تاریخی محمد رسول الله، امام علی و مختارنامه که منطبق با اهداف درسی دانش آموزان فوق بود، در طی پنج جلسه با حضور آموزگار مربوطه نمایش داده شد. ولی برای گروه کنترل، همین مباحث صرفا از طریق سخنرانی تدریس گردید. پس از انجام این مراحل، آزمون پیشرفت تحصیلی از هر دو گروه گرفته شد و نتایج مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.

یافته‌های این پژوهش نشان می دهد که تفاوت معنادار و قابل توجهی بین استفاده از نمایش فیلم‌های تاریخی در تدریس درس تاریخ  در مقایسه با روش سخنرانی وجود دارد.

طبق این یافته ها که در مجله «فناوری آموزش» وابسته به دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی منتشر گردیده، استفاده از فیلم در موقعیت های آموزشی مختلف می تواند نقش تعیین کننده ای بر پیشرفت تحصیلی و یادگیری دانش آموزان داشته باشد.

محققین اعتقاد دارند که با پیشرفت علم و اصول آموزش، استفاده از فیلم های تاریخی که متناسب با محتوای درسی کتب مربوطه باشد، تاثیرات مطلوب تری را نسبت به استفاده از روش سنتی سخنرانی در آموزش و پرورش نشان داده و درصد موفقیت بیشتری را به همراه خواهد داشت.

نتایج این پژوهش، می تواند در ارتقای روش های تدریس معلمین و بالابردن مهارت های یادگیری دانش آموزان نقش موثری داشته باشد.

 

گزارش: محمدرضا دلفیه

منبع: حسنی جعفری، ف. و همکاران. 1395. مقایسه تأثیر نمایش فیلم‌های تاریخی و روش سخنرانی بر پیشرفت تحصیلی درس تاریخ. فناوری آموزش، 11(2): 165-157.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا