فرار خودروسازی دنیا از گردابی خودساخته

بی شک باید پذیرفت که تداوم فرآیند تکاملی خودروهای امروزی یکی از هیجان انگیزترین و چشمگیرترین تحولات عرصه فناوری در عصر حاضر به شمار می آید. درحقیقت این صنعت و روند روبه رشد آن به شکل گیری یکی از مهمترین تجارتهای دنیا تبدیل شده است.

پس بی دلیل نیست که در رأس یکی از بزرگترین شرکتهای خودروساز دنیا یعنی فورد، مغز متفکر و مرد همه کاره هر از گاهی عوض می شود. این جابجایی ها در راستای همان روند تکاملی است. جالب اینجاست که مدیرعاملی جای خود را به شخص تازه نفس دیگری می دهد که چهره ای تأثیرگذار در روند رو به رشد این خودروساز بوده است. اما حالا زمان تغییر است.

با این حال این پرسش مطرح می شود که دلیل واقعی این تغییر چه بوده است؟ از نگاه فورد، اقدامات صورت گرفته و چشم انداز ترسیم شده برای رسیدن به جایگاهی که بتوان این خودروساز را در رأس هرم صنعت خودروسازی دنیا دید کافی نبوده است به خصوص در زمینه خودروهای برقی، خودروهای خودران و البته حمل و نقل مبتنی بر مدلهای تجاری.

به باور بسیاری از کارشناسان، این سه عرصه (سیستمهای برقی، خودران و خودروهای ارایه دهنده خدمات) به عنوان سه مسیر کلیدی به سوی آینده بازار پررونق خودروسازی دنیا به شمار می آید و حتی می توان به جرأت گفت آینده خودروسازی به آنها وابسته است.

اینجا اما نکته ای پررنگ تر از هر زمان دیگری به چشم می آید: عملیاتی کردن این چشم اندازها دشوارتر از آن چیزی است که پیشتر به نظر می رسید. بخشی از این مشکل بعد فنی دارد. هم زمان که خودروها پیشرفته تر از قبل می شوند و فناوریهای جدیدتری برای آنها ارایه می شود شاهد آن هستیم که خودروها در مسیر تبدیل شدن به ماشین آلات بسیار پیچیده قرار گرفته اند.

امروزه خودروها دارای حدود 150 واحد رایانه ای قابل برنامه ریزی هستند که در اصطلاح به آنها واحدهای کنترل الکترونیکی یا ECU گفته می شود. این بدان معناست که یک خودرو متشکل از حجم قابل توجهی از سیم کشی، انواع سیگنالهای الکترونیکی و البته تا 100 میلیون خط نرم افزاری به همراه صدها قطعه مکانیکی می شود. پس تقریبا یک معجزه خواهد اگر تصور کنیم خودرویی با این حجم از قطعات و سیستمها بی عیب و نقص حرکت کند، حال آنکه افزایش نواقص و به دنبال آن فراخوانهایی که از سوی حتی شناخته شده ترین خودروسازها مطرح می شود نشانی روشن از این نگرانی هاست.

مترجم : مهدی پیرگزی

منبع : recode

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا