ايران در میان کشورهای با زمینه آلودگی پائین هپاتيت ب قرار دارد

دكتر شهناز سالي در گفت و گو با خبرنگار سيناپرس با بيان اينكه درايران يك و هفت دهم تا 2 درصد مردم از نظر هپاتيت ب، مثبت هستند گفت: از سال 72 به بعد طرح واكسيناسيون كشوري برعلیه این بیماری انجام شده و ميزان ابتلا به اين بيماري بسيار كاهش يافته است.

اين متخصص بيماري هاي عفوني و گرمسيري خاطرنشان كرد: كل دنيا از نظر ابتلا به هپاتيت ب به سه ناحيه تقسيم بندي مي شوند، كشورهايي كه بيش از هفت درصد مردم انها هپاتيت ب مثبت هستند، كشورهايي با سطح بالاي آلودگي ناميده مي شوند . كشورهاي چين و تايوان در زمره اين كشورها قرار دارند.

علی رغم وجود ويروس در بدن افراد ناقل سالم مزمن، ميزان تكثير بالا نيست و عملكرد كبد طبيعي است و اتفاقا اكثر افراد جامعه نيز در اين زمره قرار دارند.

همچنين كشورهايي با ميزان ابتلاي 2 تا هفت درصد افراد به ويروس هپاتيت، كشورهاي متوسط و كشورهايي با درصد ابتلاي كمتر از دو درصد كشورهاي با زمينه آلودگي پايين هستند كه ايران نيز در زمره این کشورها قرار دارد.

وی افزود: اين بيماري داراي عوارض دراز مدت است؛ معمولا اگر سن ابتلاي افرادي كه دچار اين بيماري مي شوند پايين باشد بدون علامت خواهد بود و در صورتي كه سن ابتلا به اين بيماري بالاتر باشد احتمال مزمن بودن بيشتر است.

سالي اظهار داشت: اگر ويروس هپاتيت ب بيش از شش ماه در بدن انسان باقي بماند اين بيماري مزمن مي شود.این درحالی است که در طول این مدت بیماری عوارض كوتاه مدت ندارد و تنها اگر دو تا سه دهه از وجود ويروس هپاتيت ب در بدن بگذرد عوارض آن مشخص مي شود كه شامل نارسايي كبد، سيروز و سرطان كبد مي شود.

وي با دسته بندي مبتلایان به هپاتيت ب مزمن به دو دسته افراد ناقل سالم مزمن و افراد داراي پيشروي ويروس هپاتيت ب گفت: علی رغم وجود ويروس در بدن افراد ناقل سالم مزمن، ميزان تكثير بالا نيست و عملكرد كبد طبيعي است و اتفاقا اكثر افراد جامعه نيز در اين زمره قرار دارند.

سالي اضافه كرد: در دسته دوم بيماري فعال است به اين معنا كه ويروس هپاتيت ب تكثير يافته و به كبد آسيب مي رساند؛ در صورت تشخيص زودهنگام اين بيماري تلاش می شود تا فرد در آينده دچار سرطان كبد و سيروز نشود.

وي افزود: داروهاي مرتبط با بیماری هپاتيت ب هم اكنون در كشور به وفور يافت مي شود و با اين داروها مي توان از پيشرفت آن ها جلوگيري كرد. اين داروها هنوز در زمره داروهاي خاص نيست و نمونه هاي داخلي اين بيماري نيز ساخته شده است.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا