پرتاب محموله باری با فضاپیمای نوسازی شده دراگون

کپسول دراگون در ساعت 21:07 به وقت گرینویچ شنبه شب (13 خرداد) بوسیله موشک فالکون 9 از پایگاه کیپ کاناورال در فلوریدا به فضا پرتاب شد.  

اسپیس ایکس برای نخستین بار، از کپسول بازسازی و نوسازی شده دراگون (Dragon) برای انجام یک مأموریت دیگر به فضا استفاده کرد.

دراگون حامل 2700 کیلوگرم بار شامل تحقیقات علمی، تجهیزات مورد نیاز خدمه ISS و قطعات سخت افزاری است که روز دوشنبه (فردا) به ایستگاه فضایی می رسد.

یکی از این محموله ها، آزمایش های ویژه ای شامل موش ها زنده برای بررسی تأثیرات پوکی استخوان و مگس میوه برای تحقیقات روی تأثیرات گرانش بر قلب است. پنل های خورشیدی و تجهیزاتی برای بررسی ستارگان نوترونی، بخش دیگری از این محموله را تشکیل می دهند.

حدود 10 دقیقه پس از پرتاب، اسپیس ایکس موفق به فرود مرحله نخست (first stage) موشک فالکون 9 شد؛ با روشن شدن موتورهای موشک، فالکون در Landing Zone One نزدیکی پایگاه کیپ کاناورال فرود آمد.

این پنجمین مرحله بازیابی و فرود موفق موشک فالکون بر روی زمین محسوب می شود؛ پیش از این برخی از موشک های فالکون بر روی پلت فرم شناور روی اقیانوس فروده آمده بودند.

هدف از تلاش های اسپیس ایکس، کاهش هزینه پرتاب های فضایی، بازیابی و استفاده مجدد از موشک ها و فضاپیماها پس از یک بار پرتاب به فضا است.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: phys.org

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا