گزارش تصویری و تحلیل فنی باغ مزار گرمه

 این بنا در خیابان انقلاب 7 در بافت قدیم  شهر گرمه واقع شده است .  بنا  دارای پلانی  از داخل چهارضلعی و از خارج هشت ضلعی  بوده که سه ورودی دارد . ورودی ها در جهات شمال شرقی ، جنوب غربی و جنوب شرقی قرار دارند  که در حال حاضر فقط ورودی جنوب غربی باز است . البته باید اذعان داشت که احتمالاً این ورودی ها به اتاق های جانبی بنا که امروزه وجود ندارند منتهی می شد . 

شالوده بنا آجری بوده و تزئینات خاصی چه در داخل و چه در خارج دیده نمی شود . در کف بنا آوار زیادی ریخته شده که امکان دارد بر اثر  تخریب گنبد حاصل شده باشد . گنبد بنا دو پوشه بوده و از نیمه ساقه و شروع قوس ها بند کشی شده است .

 در داخل بنا چهار فیلپوش بزرگ  و چهار نورگیر طاق دار مشاهده می شودکه بنا را از چهار ضلعی به هشت ضلعی تبدیل کرده است .   در داخل بنا یک طاقچه محراب مانند ساده گچی و بدون تزئینات وجود دارد .  در بدنه خارجی بنا آثار دیوار و طاق های تخریب شده ای دیده می شود که نشانگر این است که بنا الحاقاتی نیز داشته است .  باغ مزار گرمه در گذشته  دارای ایوان هایی با طاق های جناقی بوده که تخریب شده و فقط اثر آن ها باقی مانده است . از تمام این شواهد می توان استنباط کرد که اتاق گنبد دار در میان مجموعه ای از اتاق ها و دیگر عناصر معماری قرار داشته است . بر اساس آثار و شواهد موجود ،  این بنا متعلق به قرون 7 و 8 هجری است .

این بنا به شماره 3 و در سال 1380 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .

گزارش تصویری و تحلیل فنی : احسان محمدحسینی 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا