شناسایی امواج گرانشی برای سومین بار در تاریخ

حدود یک قرن پس از آنکه آلبرت انیشتین از کشف امواج گرانشی خبر داد، چندی پیش یعنی در 14 دسامبر سال 2015 گروهی از دانشمندان توانستد با استفاده از ردیابهای پیشرفته دوقلوی رصدخانه امواج گرانشی لیزری Interferometer موسوم به LIGO در آمریکا، این امواج را که GW150914 نام داشت ردیابی کنند. این برای نخستین بار بود که بشر موفق به مشاهده مستقیم این امواج می شد. چند روز بعد یعنی در 25 دسامبر برای بار دوم و این بار امواج گرانشی  GW151226 شناسایی شد و در سومین مرتبه که در چهارم ژانویه امسال به وقوع پیوست، دانشمندان از شناسایی امواج گرانشی GW170104 خبر دادند.

در تمامی این سه کشف مهم، هر یک از ردیابیهای دوقلوی LIGO امواج گرانشی را از سیاه چاله های دوقلوی سرشار از انرژی خیره کننده شناسایی کردند.

سیاه چاله های مربوط به نخستین و دومین شناسایی در فاصله تقریبی 1.3 و 1.4 میلیارد سال نوری از ما واقع شده اند.

اما جالب اینجاست که امواج گرانشی مورد سوم یعنی GW170104 مربوط به سیاه چاله هایی می شود که فاصله آن تا زمین تقریبا دو برابر فاصله دو سیاه چاله دیگر با ماست یعنی حدود 3 میلیارد سال نوری.

دانشمندان برآورد کرده اند که توده سیاه چاله اخیر حدود 50 برابر توده خورشید باش.

دکتر ویکی کالوگرا از فیزیک اخترشناسان سرشناس دانشگاه نورث وسترن که با پروژه LIGO همکاری دارد می گوید: این کشفیات حامل پیام مهم و روشنی هستند و آن اینکه جمعیت بزرگی از سیاه چاله ها وجود دارد که ما تاکنون درباره آنها چیزی نمی دانستیم.

کشف مورد سوم برای دانشمندان از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا از این طریق به سرنخهایی درباره جهت چرخش سیاه چاله ها دست یافته اند.

مترجم : مهدی پیرگزی