قانون حفاظت از تالاب ها هم راستا با معاهدات بین المللی است

به گزارش سیناپرس، معصومه ابتکار روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: پیش از تصویب قانون حفاظت، احیاء و مدیریت تالاب ها، مساله تالاب در قوانین مختلفی دیده شده بود اما این قانون قطعا روش بهتری برای حفاظت از تالاب های ایران خواهد بود.
وی اظهار کرد: برنامه مدیریت جامع تعدادی از تالاب های ایران تدوین شده که بسیاری از آنها در حال اجرا است و تعداد کمی منتظر تصویب است، به طور کلی دولت یازدهم در زمینه تالاب ها دستاوردهای خوبی داشته است.
ابتکار تاکید کرد: با تصویب و ابلاغ قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب ها، این حوضه های آبی یک قانون مستقل و قوی تری به دست آورده اند که می تواند در عرصه حفاظت از تالاب ها تاثیر گذار باشد.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: قانونی که مجلس شورای اسلامی تصویب، شورای نگهبان تایید و رییس جمهوری ابلاغ کرد، از زوایای مختلفی به مساله تالاب ها پرداخته که جرایم در ارتباط با تخریب تالاب ها، آلودگی و همکاری های فرابخشی برخی از آنها است.
وی ادامه داد: در تدوین این قانون تمامی ابعاد و دستاوردهای روز دنیا در عرصه حفاظت از تالاب ها دیده شده و نسبت به این حوضه های آبی آینده نگری دارد، همچنین وظیفه و مسوولیت هر دستگاه در آن لحاظ شده از این رو راه روی هر گونه بهانه بسته شده است. 
رییس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: یکی از نکات مهم در این قانون، رویکرد پیشرو بودن آن است و به تجربیات موفق دنیا نگاه ویژه دارد بر این اساس به صراحت در قانون آمده که هر گونه بهره برداری و اقدام منجر به تخریب و آلودگی غیر قابل جبران تالاب ها ممنوع است و مرجع تشخیص تخریب و آلودگی هم سازمان محیط زیست تعیین شده است.
وی با بیان این که وزارت نیرو نیز مکلف به تامین حقابه تعیین شده تالاب ها از سوی سازمان حفاظت محیط زیست شده است، اظهار کرد: بر اساس این قانون 6 ماه به سازمان حفاظت محیط زیست مهلت داده شد تا برخی مولفه ها مانند تعیین حقابه تالاب ها را مشخص کند، مقدمات آن آغاز شده و تلاش می کنیم به موقع ارائه شود و تاخیری نخواهیم داشت.
لایحه حفاظت از تالاب‌ها پس از تهیه و تدوین و تصویب در دولت یازدهم در 20 اردیبهشت 94 تقدیم مجلس نهم شد و در مجلس دهم مورد توجه و تصویب قرار گرفت.
این قانون در پنج ماده تصویب شده است که در آنها تاکید می شود هر گونه اقدام منجر به خسارت غیر قابل جبران به بدنه تالاب ها ممنوع است و پیگیرد قانونی دارد؛ در بندهای بعد قانون همچنین تاکید شده است که کسانی که اقدامات تخریبی انجام داده اند، علاوه بر توقف فعالیت آنها، ملزم به پرداخت جریمه های سنگین می شوند.
همچنین بر اساس این قانون سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نیرو به ترتیب موظف به تعیین و تامین حقابه تالاب ها شده اند، دولت نیز مکلف به تامین اعتبار لازم برای اجرای پروژه های مربوط به تالاب ها شده است.

**تالاب
تالاب ‌ها محیط ‌هایی هستند که مشخصاتشان چیزی میان خشکی و آب است، ممکن است همواره دارای آب باشند یا این که گاه خشک و گاه آبدار باشند، برخی تالاب ‌های نزدیک دریا با جزر و مد تغییر وضعیت می‌ دهند.
مشخصه اصلی تالاب‌ ها ماندگاری نسبی آب در آنها است. آب تالاب‌ها ممکن است شور یا شیرین باشد.
تالاب ها به منزله سرمایه های ارزشمندی هستند که تنظیم آب های زیرزمینی در محیط پیرامون، شکار، صید پرندگان آبزی و ماهیان، تامین منابع تعلیف دام و همچنین حصیر بافی و غیره ، جلوگیری از سیل و تلطیف هوا برخی از فواید این حوضه های آبی است.

** انواع تالاب
– باتلاق؛ زمین های آبدار یا خیس پر از گیاه و درخت
– مانداب یا هور؛ با آبی راکد و باز و گیاهان کوتاه بیشتر از جنس علف و نی
– خلاش؛ آبگیری است که رستنی ‌های آن پوسیده باشد
– خلنگزار؛ تالاب‌ هایی به شکل خارستان
– لشاب؛ تالابی نیزاری است که آب آن از گیاه آکنده شده و هوای کمی می ‌گیرد
– تالاب ‌های مصنوعی؛ که برای سیل گیری رودخانه‌ها و دریاها درست می ‌شود، مانند پروژه‌های چاه‌ نیمه در سیستان

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا