کشف ارتباط سریع فکر کردن با عملکرد نوعی ژن

به گزارش مهر، گروهی از محققان دانشگاه ادینبورگ با انجام مطالعه ای گسترده به این باور رسیده اند که میان ژنها و مهارت سریع فکر کردن در میانسالی یا سالمندی ارتباط مستقیمی وجود دارد.در این مطالعه اطلاعات به دست آمده از ۱۲ کشور مختلف جهان مورد بررسی دقیق قرار گرفته است. حدود ۳۰ هزار فرد ۴۵ سال به بالا در آزمایش جالب توجهی شرکت کردند. آنها آزمونهای مختلف عملکرد شناختی را پشت سر گذاشتند که برخی در فضایی آرام و کاملا ساده و برخی نیز تحت فشار انجام می شد.

محققان در ادامه کار، نتایج به دست آمده را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و همزمان ژنوم هر یک از این افراد را با هدف تشخیص متغیرهای ژنتیکی یا تغییرات مرتبط با مهارتهای سریع فکر کردن مورد مطالعه دقیق قرار دادند.

به گفته محققان دانشگاه ادینبورگ، مشخص شده است افرادی که به طور کلی سرعت پردازش مغزی کندتری دارند دارای متغیرهایی در نزدیکی ژنی موسوم به CADM۲ هستند.ژن CADM۲ با فرآیندهای ارتباطی میان سلولهای مغزی مرتبط است و شواهدی نیز در دست است که فعالیت این ژن در قشر کمربندی و جلویی مغز زیادی است، منظور همان ناحیه ای که سرعت فکر کردن در مغز تأثیر می پذیرد.

نتایج این مطالعه به خوبی نقش ژن CADM۲  را در ارتباطات بین سلولی و در نتیجه عملکرد شناختی مرکز فرماندهی بدن تأیید می کند.