رونمایی از کتاب خشت های بختیاری

«خشت‌های بختیاری» برگرفته از پایان‌نامه‌ مقطعِ کارشناسی ارشد زینب کریمی بابااحمدی در رشته‌ی پژوهش هنر بوده و موضوع اصلی آن، "بررسی شئ‌باوری، اسطوره و نماد در قالی‌های خشتیِ ایل بختیاری" است.

عنوان پایان‌نامه‌ای که مبنای کتاب قرار گرفته، "تحلیل ساختاری و محتوایی قالی دستباف بختیاری (بررسی موردی پنج نمونه قالی خشتی بختیاری)" است که زینب کریمی بابااحمدی در تیرماه ۱۳۹۴ به راهنماییِ دکتر حمیدرضا محبی، با نمره‌ی ۲۰ و امتیاز عالی، موفق به دفاع از آن شده است. مندرجات کتاب «خشت‌های بختیاری» مقدمه‌ای است بر تز دکترای کریمی بابااحمدی در رشته‌ی پژوهش هنر که سال گذشته توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی پذیرفته شده است.

این پژوهش با استفاده از منابع کتابخانه‌ای و میدانی و به روش توصیفی-تحلیلی نگاشته شده و به بررسی تصادفی پنج مورد قالی خشتی دست‌باف منطقه‌ی چهارمحال و بختیاری پرداخته است.

این کتاب مشتمل بر چهار فصل است که عناوین آن‌ها به‌ترتیب عبارت‌اند از: "گذری بر جغرافیا، تاریخ، فرهنگ و هنر استان چهارمحال و بختیاری"، "دست‌بافته‌های بختیاری؛ ویژگی‌ها و انواع"، "فتیشیسم یا شئ‌باوری، اسطوره و نماد در قالی‌های بختیاری" و "تحلیل ساختاری و محتوایی پنج تخته قالی خشتی".

در یادداشت مندرج در پشت جلد کتاب، می‌خوانیم: «استفاده از نقوش اسطوره‌ای و تفکر فتیشیسم در تمامی دست‌بافته‌های ایران رایج نیست اما در بعضی از آن‌ها به‌صورتی جدی‌تر و مستمرتر ظاهر می‌شود. قالی خشتی بختیاری از انواع مهم صنایع دستی ما به‌شمار می‌رود که ارتباط نگاره‌های مورد استفاده در آن، با مفاهیم نمادین و اسطوره‌ای به‌وضوح قابل مشاهده است. طراحان و بافندگان منطقه به استفاده از نقوش نمادین پرداخته و به این وسیله ضمن توجه به ظواهر، اندازه‌ها و تناسبات، به مضامین نیز پرداخته‌اند. حضور نقش‌مایه‌های اشیاء با معناهای ضمنی نمادین، در صنایع دستی چهارمحال -به‌خصوص در قالی‌های خشتی- نشان از ارزش والای اسطوره‌ها در زندگی مردم منطقه دارد و بدیهی است که تأثیرات آن بر کلیه‌ی وجوه زندگی این افراد -از جمله بر تولیداتی کاربردی مانند قالی دست‌باف- قابل بررسی است.»

زینب کریمی بابااحمدی در حوزه‌ی شعر نیز فعالیت دارد و تاکنون سه مجموعه‌ی شعر با نام‌های «معشوق‌های بدون چای» (سال ۱۳۸۸، نشر پرسش)، «نوستالژی‌های جنگ‌زدگی» (سال ۱۳۹۳، نشر الیما) و «گنجشک روی نرگس ایرانی نام اولم بود» (سال ۱۳۹۳، نشر فرهنگ ایلیا) از او به چاپ رسیده است. وی ۷ کتاب هم با عنوان‌های «خانه‌ای برای یک موش»؛ «بهترین هدیه‌ی کریسمس»؛ «الاکلنگ یا داستان غم‌انگیز»؛ «موشی که کوچک بود…»؛ «موشی که می‌دانست…»؛ «موشی که یاد گرفت…» و «دوستان پرتلاش» برای کودکان ترجمه و منتشر کرده است.

کتاب «خشت‌های بختیاری» به‌تازگی در ۲۳۷ صفحه (مصور)، شمارگانِ ۲۰۰۰ نسخه و قیمتِ ۲۷۰ هزار ریال با ویراستاری ادبیِ پژمان الماسی‌نیا، در سازمان چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی به چاپ رسیده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا