کشف نوعی ماهی بدون صورت

پژوهش های اقیانوس شناسی تیمی از محققان استرالیائی در مناطق عمیق دریاهای مجاور جزایر تاسمانیا منجر به کشف تعدادی گونه جانوری ناشناخته شد. در این عملیات پژوهشی که با حمایت و پشتیبانی سازمان مشترک تحقیقات علمی و صنعتی استرالیا (CSIRO) انجام شده بود؛ پژوهشگران با استفاده از شبکه های توری کوچک و دوربین های ویژه تصویربرداری در آب های عمیق توانستند اطلاعات و تصاویر دقیقی از بخش های عمیق اقیانوس در عمق 4 هزار متری به دست آورند.

یکی از مهمترین یافته های این عملیات پژوهشی، نوعی ماهی فاقد صورت است که تا کنون جانورشناسان از وجود آن بی خبر بودند. البته در گزارش های مربوط به سال 1870 میلادی، اشاراتی به وجود چنین ماهی شده بود که تا کنون صحت آن تائید نشده بود. این ماهی دارای حفره دهان و بینی بوده و فاقد صورت است.

دی بری (Di Bray) یکی از پژوهشگران حاضر در این تحقیقات و محقق موزه ویکتوریا در این رابطه گفت: ما در مطالعات اخیر خود توانستیم مواردی کاملا منحصر به فرد و شگفت انگیز کشف کنیم. برای نمونه در تصاویر ضبط شده توانستیم گونه هایی ناشناخته از موش ماهی یا chimaera را مشاهده کنیم. نوعی ماهی در این تصاویر مشاهده شده است که نسبت به نور بسیار حساس بوده و روی سر خود می نشیند، یک ماهی دارای سه پا و نمونه های خارق العاده دیگر، تنها بخشی از یافته های جدید را شامل می شوند. یکی از مهمترین یافته های ما، نوعی ماهی فاقد صورت است که تا کنون جانورشناسان از وجود آن بی خبر بودند. البته در گزارش های مربوط به سال 1870 میلادی، اشاراتی به وجود چنین ماهی شده بود که تا کنون صحت آن تائید نشده بود. این ماهی دارای حفره دهان و بینی بوده و فاقد صورت است.

تیم اوهارا (Tim O'Hara) سرپرست این تیم پژوهشی  نیز در رابطه با کشف فوق الذکر اعلام کرد: این عملیات تحقیقاتی برای نخستین بار در منطقه فوق صورت گرفته و اطلاعات به دست آمده از آن برای بررسی شرایط جغرافیائی و تاثیرات مربوط به تغییرات آب و هوائی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در مناطق عمیق تر، فشار آب بسیار زیاد بوده و علاوه بر تاریکی مطلق، دمای آب نیز بسیار پائین است. متاطفانه اطلاعات ما درباره مناطق عمیق اقیانوس ها بسیار کم بوده و باید اعتراف کرد که تقریبا چیزی درباره آن نمی دانیم.

وی در خاتمه اعلام کرد که تغییرات آب و هوائی می تواند تاثیرات مخربی بر بخش های عمیق اقیانوس ها و محیط زیست آن ها داشته باشد و ما در برابر این موضوع مسئول هستیم.

منبع: xinhua