راه‌های تازه نجات یوز آسیایی

هومن جوکار در همچنین از حضور رییس بخش گربه سانان اتحادیه جهانی حفاظت IUCN و نماینده بنیاد حفاظت حیات وحش آمریکا در این جلسه خبر داده است

او گفته است با افزایش دانش متخصصان نسبت به رفتار این حیوان هر روز این نکته بیش از پیش معلوم می‌شود که روند فعلی یا همان حفاظت طبیعی منجر به انقراض این حیوان خواهد شد و باید راهکارهای دیگری برای حفظ این گونه ارزشمند در نظر گرفته شود. جوکار گفته:« با تمام تمهیدات و زحماتی که در این مدت کشیده شد فقط توانستیم وضع موجود آنها را حفظ کنیم که منقرض نشوند».

هومن جوکار گفته است ظاهرا شرایط فعلی چاره‌ای باقی نمی‌گذارد که دخالت‌های مستقیم‌تری شویم، چون به صورت طبیعی امکان بازپروری جمعیت یوز چندان وجود ندارد.
مدیر ملی پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در توضیح این دخالت‌های مستقیم‌تر از تکثیر در اسارت به عنوان یک مثل خبر داده و گفته است و که این اقدامات همین حالا با حضورکوشکی و دلبر در پردیسان وبازدید کارشناسان لقاح مصنوعی آغاز شده است. او همچنین از تشکیل یک ذخیره‌گاه برای احیای جمعیت یوز در امنیت و سپس رهاسازی آن‌ها  به عنوان راه‌های دیگر احیای جمعیت این گونه ارزشمند نام برده است.  جوکار گفته است اینها برخی از کارهایی که به نظر تمام کارشناسان باید انجام شود که در این زمینه تاکنون دو جلسه برگزار کردیم.
اوگفته است در صورت توافق بیشتر کارشناسان روی یکسری از راه‌کارها در این زمینه که در جلسات مطرح می‌شوند، اقدامات اجرایی جهت پیشبرد این این اقدامات آغاز خواهند شد.
او همچنین از حضور تعداد ای ازانجمن‌های محیط‌زیستی که در امر حفاظت از یوز مشارکت دارند در این جلسات خبر داده و گفته نتیجه مطالعات این انجمن‌ها در زمینه راه‌کارهای جدید حفاظت یوز به در جلسه پیش‌رو بررسی خواهد شد. یوزپلنگ آسیایی گربه سان ارزشمندی است که در خطر انقراض قرار دارد و اکنون تخمین زده می‌شود حدود کمتر از 50 قلاده از آن در ایران وجود دارد. ترک برخی زیستگاه‌های قدیمی با وجود حفاظت مناسب و حتی افزایش جمعیت طعمه‌های طبیعی، کاهش تعداد یوزهای ماده، از بین رفتن در تصادفات جاده‌ای و زادآوری کم از جمله مهم‌ترین مشکلات پیش روی احیای جمعیت یوز است. از سوی دیگر به دلیل خصوصیات این حیوان تکثیر و رهاسازی آن هم به سختی امکان پذیر است، اما امکان اجرایی خواهد داشت.

غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا