حمایت مالی از طرح های علوم پزشکی تا یک ماه دیگر

اما در سال 1384بنا به دلایلی، این مرکز منحل و به این ترتیب تنها مرکز حامی پژوهش های حوزه علوم پزشکی در ایران بسته شد.تا اینکه چندی پیش وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی خبر از افتتاح مجدد این موسسه با نام «موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی کشور » داد.

 دکتر شاهین آخوند زاده، قائم‌مقام معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در خصوص دلایل انحلال و افتتاح مجدد این موسسه به خبرنگار ما گفت:  موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی کشور از گذشته وجود داشته و در سابقه این مرکز حمایت از 500طرح تحقیقاتی مهم در سطح کشور وجود دارد. در واقع هدف از تشکیل موسسات این چنینی  آن است که پول پژوهش شفاف و رقابتی در اختیار محققان کشور قرار بگیرد.انحلال موسسه همزمان کاهش شدید اعتبارات پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی صورت گرفت.در آن زمان موسسه دیگری هم نبود تا حمایت های مالی از تحقیقات پزشکی انجام دهد.بنابراین این موضوع فشار زیادی به محققان کشور تحمیل کرد و تاحدودی باعث شد رشد علمی کشور متوقف شود.

دکتر آخوند زاده تصریح کرد: اما در دولت تدبیر و امید یعنی دولت یازدهم سیاست وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور این بود که موسسه حامی پژوهش شکل بگیرد و تحت عنوان «موسسه ملی تحقیقات علوم پزشکی کشور »فعالیت کند.ریاست هیات امنای  این موسسه وزیر بهداشت هستند و اعضای هیئت امنای آن را محققین برجسته ای چون دکتر علی منتظری از جهاد دانشگاهی تشکیل داده و طبق نظر هیات امنا، دکتر ملک زاده به عنوان رئیس موسسه انتخاب شده اند.

قائم‌مقام معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت درباره کمیته های موجود در این موسسه افزود: این موسسه متشکل از 7کمیته است و در شاخه های مختلف علوم پزشکی مثل بیماری های واگیردار و غیرواگیردار ،سلول های بنیادی ،خون ، اختراعات ،نوآوری و فناوری و…….فعالیت می کند.

وی عنوان کرد: خوشبختانه در سال نخست با حمایت مجلس شورای اسلامی ، دولت محترم و  وزارت بهداشت ردیف بودجه مستقلی برای این موسسه در نظر گرفته شد.هرچند این مبلغ بسیار ناچیزاست اما انتظار داریم در سال های آینده با فعال شدن موسسه، بودجه آن نیز اضافه شود. بنابراین در طول این مدت برای موسسه ردیف بودجه مستقل اختصاص داده شد و روسا و اعضای کمیته ها انتخاب شدند. فراخوان موسسه نیز به زودی اعلام می شود تا محققان در سطوح مختلف بتوانند از اقصی نقاط کشور در این فراخوان شرکت کنند و حمایت مالی بگیرند.

دکتر آخوندزاده با تاکید بر ویژگی های این موسسه اذعان داشت: یکی از مهمترین ویژگی های این موسسه همانطور که در اولین جلسه هیئت امنا تصویب شد این است که هیچ یک از اعضای هیئت امنا ،رئیس مرکز ، اعضا و روسای کمیته ها نمی توانند طرح مصوب در این کمیته داشته باشند . به این ترتیب تمامی بودجه پژوهشی موسسه که 30میلیارد تومان است، شفاف و رقابتی بین محققین کشور توزیع می شود.هرچند چنین مصوبه ای کوتاهی در حق محققین درجه بالایی که در موسسه فعال هستند محسوب می شود، اما برای اینکه به جامعه علمی نشان دهیم پول پژوهش کشور نباید رانت باشد این موضوع مصوب شد و امیدواریم با این قدم مثبت ، نگاه ها را به پژوهش های کشور مثبت تر کنیم.

وی در خصوص دلایل سکوت خبری این موسسه از زمان اعلام افتتاح تا به امروز گفت: ردیف بودجه ارگان های دولتی در خرداد ماه به دست شان می رسد به همین دلیل این موسسه هنوز فعالیت رسمی خود را شروع نکرده است.اما گفتنی است، فرم های APPLYکردن و نحوه تقاضا کردن طرح های پژوهشی در حال آماده شدن است و در یک ماه آینده به صورت اجرایی خواهید دید که ما طرح ها را می پذیریم.

دکتر آخوند زاده در پاسخ به این که پژوهشگران چطور می توانند با این موسسه همکاری داشته باشند،تاکید کرد: پژوهشگران میتوانند  به سایت  موسسه ( (NIMAD.AC.IR   مراجعه کرده و  در غالب طرح تحقیقاتی در زمان های اعلام شده و براساس اولویت هایی که کمیته های ما مدنظر دارند برای پذیرش طرح های خود اقدام وثبت نام کنند.البته این سایت هنوز فعال نشده و در مرحله ثبت دامنه است که به محض فعالیت رسمی، اعلام رسانه ای خواهد شد.

قائم‌مقام معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت افزود: یکی از کارهایی که قبل از شروع فراخوان طرح ها باید انجام می شد، این بود که کمیته ها راتشکیل دهیم و اولویت های پژوهشی طرح ها را مشخص کنیم .از انجاکه  با 30میلیارد تومان بودجه در همه علوم نمی توانیم سرمایه گذاری کنیم باید ببینیم اولویت های پزشکی و نیاز کشور  براساس مرزهای دانش چه مواردی هستند تا در جهت تحقق آن ها حرکت کنیم . این اولویت ها در سایت موسسه خواهد آمد.

دکتر آخوندزاده درپایان درباره برنامه های آینده این موسسه گفت: امیدواریم طرح های تحقیقاتی که در این موسسه پذیرش می شوند تنها به خروجی مقاله خلاصه نشوند. اگر چه این نیز خوب است اما می بایست به سمت محصول محور شدن برویم و بتوانیم مشکلی از مشکلات بهداشتی و درمانی جامعه را حل کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا