ایرانیان به دخانیات نه میگویند

همانطور که در گزارش هفته ملی بدون دخانیات عنوان شد، سیگار کشیدن عامل 90 درصد مرگ های ناشی از سرطان ریه و 80 درصد مرگ های ناشی از بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD) است. نتایج تحقیقات مختلف نشان می دهند، استعمال دخانیات بجز افزایش خطر ابتلا به سرطان های حنجره، مری، نای و برونش، اوروفارنکس، خون، معده، لوزالمعده، مثانه، روده بزرگ، کلیه و کبد، با بروز مشکلات دیگری از جمله بیماری عروق کرونر، زایمان زودرس، مرگ جنین، تولد نوزادان نارس و حاملگی خارج رحمی در ارتباط است.

دخانیات، تهدیدی برای توسعه (Tobacco – a threat to development) از سوی سازمان بهداشت جهانی (WHO) به عنوان شعار روز جهانی بدون دخانیات 2017 تعیین شده است.

(تصویر: askideas)

سازمان بهداشت جهانی همزمان با روز جهانی بدون دخانیات (WNTD 2017)، خواستار اقدام موثر از سوی کشورها برای جلوگیری از بیماری و مرگ میلیون ها نفر از مردم جهان در اثر بیماری های مرتبط با دخانیات و مقابله با فقر شده است.

از جمله این اقدامات می توان به ممنوع کردن بازاریابی و تبلیغات دخانیات، استفاده از بسته بندی های ساده و غیر جذاب برای سیگار، افزایش مالیات غیرمستقیم، گسترش اماکن عمومی و ادارات عاری از سیگار اشاره کرد.

(تصویر: WHO)

وضعیت مصرف دخانیات در جهان

گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال 2015 نشان داد، بالغ بر 1.1 میلیارد نفر از مردم جهان از دخانیات استفاده می کردند.

نکته قابل توجه در این گزارش، کاهش مصرف دخانیات در بسیاری از کشورهای جهان و در عین حال، افزایش مصرف در منطقه آفریقا و منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی بود.

(تصویر: WHO)

مونته نگرو، بلاروس، لبنان، مقدونیه، روسیه، اسلونی، بلژیک، لوکزامبورگ، چین، بوسنی و هرزگوین، در صدر فهرست کشورها با بالاترین مصرف سالانه سیگار در جهان قرار دارند.

گینه، جزایر سلیمان، مجمع الجزایر کریباتی، رواندا، ساموآ، جمهوری دموکراتیک کنگو، وانواتو، سورینام، مالاوی، تونگا، 10 کشوری هستند که کمترین میزان مصرف سالانه سیگار در جهان را به نام خود ثبت کرده اند.

(تصویر: telegraph)

مصرف دخانیات در ایران

شیوع مصرف دخانیات در بین مردان و زنان 15 سال و بالاتر در ایران در سال 2000 میلادی به ترتیب 30.2 و 5.8 درصد اعلام شد. این نرخ در سال 2015 در بین مردان و زنان در همین محدوده سنی به ترتیب 21.5 و 0.7 درصد بود.

آمار سال 2015 در کشورهای همسایه، پاکستان 41.9 و ترکیه 39.5 درصد بود و اطلاعاتی در مورد مصرف دخانیات در کشورهای افغانستان و عراق وجود نداشت.

(تصویر: WHO)

انتظار می رود که مصرف دخانیات در ایران در سال 2025 در بین مردان به 17.7 و زنان به 0.2 درصد کاهش پیدا کند.

 

 

گزارش: معصومه سوهانی

منابع:  kff.org / WHO / telegraph

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا