آزمایشگاه تست نیروگاه‌های آبی میکرو راه اندازی شد

 هادی کاربین مجری پروژه «آزمایشگاه تست نیروگاه‌های آبی میکرو» درباره این پروژه اظهار کرد:  نیروگاه های آبی بسته به توان برق تولیدی تقسیم بندی می شوند که بر اساس این دسته بندی نیروگاه های آبی میکرو بین ۵ تا ۱۰۰ کیلووات برق تولید می کنند.

وی ادامه داد: برای نخستین بار پتانسیل یابی، طراحی و ساخت این نیروگاه ها در موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو انجام شد و به مرحله نصب رسیدیم. در همه کشورها قبل از نصب، این نیروگاه ها در آزمایشگاه های مرجع تست می شوند تا عیوب احتمالی حذف و کنترل کیفی شوند اما آزمایشگاهی که این تست را انجام دهد در کشور وجود نداشت.

کاربین با اشاره به اینکه در چند سال اخیر در توان های بالاتر طراحی و بومی سازی نیروگاه های آبی متوسط نیز در دستور کار قرار گرفته است، گفت: بنابراین راه اندازی و ساماندهی آزمایشگاه تست مرجع در دستور کار قرار گرفت. کار طراحی آزمایشگاه با حمایت ستاد توسعه فناوری انرژی‌های تجدید پذیر معاونت علمی آغاز شد و با همکاری موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو این اقدام عملی شد.

وی با بیان اینکه این اقدامات در دو فاز طراحی شد بیان کرد: فاز نخست به پایان رسیده در این فاز  تمامی مراحل مورد نیاز تست نیروگاه به شکل غیرخودکار قابل انجام است و در فاز دوم هوشمندسازی آزمایشگاه عملی می شود. در این مدت نیز نیروگاه های میکرو طراحی شده در آزمایشگاه مورد تست قرار گرفت و انواع تست های لازم برای  نیروگاه های برق آبی روی آنها انجام شد و این نیروگاه ها بعد از نصب در محل، بدون مشکل مشغول فعالیت هستند و عملکرد خوبی داشتند.

کاربین اندازه گیری راندمان نیروگاه را یکی از اقدامات نیروگاه دانست و عنوان کرد: راندمان پارامتر مهمی برای رسیدن به اهداف نیروگاه است که توانستیم بر اساس دبی، میزان راندمان نیروگاه ها را محاسبه کنیم. طراحی، نصب و خرید تجهیزات آزمایشگاه بر اساس استانداردهای بین المللی است و توانستیم آزمایشگاهی فنی و تخصصی مورد تایید در دنیا را راه اندازی کنیم.

وی همچنین تأمین رنج های مختلف فشار و دبی برای هر نیروگاه را یکی از قابلیت های این آزمایشگاه دانست و گفت: دبی و فشار دو پارامتر مهم در نیروگاه آبی هستند این دو پارامتر نشان می دهد با چه نیروگاهی مواجه هستیم و چه میزان خروجی دارد که بر اساس توان شبیه سازی که برای آزمایشگاه در نظر گرفته شده، از دبی صفر تا ۱ متر مکعب بر ثانیه و فشار صفر تا ۱۰۰ متر یا ده بار می توان تولید داشت که انواع نیروگاه های میکرو را مورد پوشش قرار می دهد. همچنین موقعیت های نصب را نیز در این آزمایشگاه می توان شبیه سازی کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا