پایان سوخت و انهدام کاوشگر عطارد

بر اساس گزارش رسمی منتشر شده توسط ناسا ، کاووشگر مسنجر Messenger probe که نخستین کاووشگر ساخته شده توسط انسان محسوب می شود که به مدار سیاره عطارد رسیده است ، در روز پنج شنبه 30 آپریل برابر با دهم اردیبهشت ماه به دلیل اتمام سوخت خود ، بر سطح سیاره عطارد سقوط کرده و از بین می رود .

بر اساس پیش بینی های انجام شده ، این کاووشگر با اتمام سوخت خود ، به سمت سطح این سیاره منحرف شده و با سرعت 3.91 کیلومتر در ثانیه با کوچکترین سیاره منظومه شمسی تصادم خواهد کرد .

این فضا پیما که توسط سازمان فضائی ناسا طراحی و ساخته شده است در سال 2004 جهت بررسی و پژوهش سطح مریخ و اتمسفر آن و همچنین انجام آزمایش هائی در این سیاره به ماموریت اعزام شده و در ماه مارس سال 2011 به عنوان نخستین سفینه ساخته شده توسط بشر به مدار این سیاره رسیده و ماموریت پژوهشی – اکتشافی خود را آغاز کرد .  مهندسان ناسا پیش از این نسبت به اتمام سوخت این کاووشگر آگاه بوده و در زمستان گذشته اقداماتی جهت افزایش مدت زمان عملکرد آن انجام داده بودند .  به همین دلیل ، تیمی از کارشناسان سازمان فضائی ناسا همزمان  با پایان سوخت این فضاپیما در روز 21 ژانویه برابر با یکم بهمن ماه سال خورشیدی  ، اقدام به مستقر کردن این کاووشگر در ارتفاع 15 مایلی سطح این سیاره کردند تا  این فضاپیما با استفاده از بقایای گاز هلیم موجود در ان برای مدت بیشتری به ماموریت خود ادامه دهد . این گاز هلیم برای تنظیم فشار داخل سفینه مورد استفاده قرار می گرفت و به مخزن سوخت سفینه تزریق شد .

ندر آن زمان استوارت بوشمن Stewart Bushman مهندس فنی پروژه کنترل و هدایت سفینه مسنجر و از پژوهشگران آزمایشگاه پژوهش های کاربردی  دانشگاه جان هاپکینز Johns Hopkins University  در این باره اعلام کرد : بر اساس اطلاعات من ، این نخستین بار است که از فشار گاز هلیوم به عنوان یک عامل محرکه سفینه استفاده می شود . البته باید خاطر نشان کرد که  این گاز به دلیل دارا بودن جرم حجمی کم ، انرژی حرکتی زیادی به سفینه نخواهد داد ولی این میزان سوخت برای کارکرد یک ماه سفینه کافی خواهد بود و دانشمندان در این مدت زمان می توانند به بررسی تغییرات مغناطیسی سطح سیاره عطارد پرداخته و همچنین در مورد منابع احتمالی آب منجمد در دهانه  یک آتش فشان در بخش شمالی این سیاره مطالعه و تحقیق کنند .

تصویر ارائه شده در این خبر توسط کاووشگر Messenger در تاریخ 22 فوریه سال 2013 دریافت شده و توسط دانشگاه جان هاپکینز منتشر شد .