درمان اچ آی وی با شناسایی ویروس های پنهان

مخفی شدن در سطوح غیرقابل کشف برای سلول های ایمنی بدن، یکی از مهمترین ویژگی های ویروس اچ آی وی محسوب می شود. بنابراین، توسعه یک روش درمانی موثر، نیازمند پاسخگویی به این سوال ساده اما مهم است: چگونه پزشکان باید از درمان قطعی بیمار مطمئن شوند؟

فالگونی گوپتا، استاد دپارتمان میکروبیولوژی و بیماری های عفونی دانشگاه پیتسبورگ و نویسنده ارشد این مطالعه گفت: در سطح جهان، تلاش های زیادی برای پیدا کردن مخزن ویروس های پنهان اچ آی وی در بدن بیمارانی که احتمالا درمان شده اند، انجام شده است؛ اما این تلاش ها بدون انجام یک آزمایش که از حساسیت کافی برخوردار باشد، امکانپذیر نیست.

ویروس اچ آی وی از طریق آلوده کردن سلول هایCD4 T  گسترش پیدا می کند؛ این سلول ها نوعی از گلبول های سفید هستند که نقش عمده ای در محافظت از بدن در برابر عفونت ایفا می کنند.

روش های درمانی ضد ویروس برای درمان اچ آی وی به نقطه ای رسیده اند که افراد مبتلا می توانند ویروس کاملا کنترل شده در بدن خود داشته باشند. دی ان ای اچ آی وی (HIV DNA)  یکپارچه شده در این سلول ها، معیوب هستند؛ بدین معنا که آنها قادر به ایجاد عفونت نیستند.

در درمان اچ آی وی، این نکته بسیار حیاتی است که مشخص شود آیا دی ان ای اچ آی وی (HIV DNA) که در آزمایش شناسایی شده است، می تواند ویروس های بیشتری تولید کرده و درصورت توقف روند درمان، باعث عود بیماری شود یا خیر؟

درحال حاضر، بهترین آزمایش برای این کار Q-VOA است؛ اما این آزمایش دارای اشکالات متعددی است: تنها تخمین های حداقلی از اندازه مخزن نهفته ویروس اچ آی وی ارائه می کنند؛ نیازمند نمونه خون زیاد است؛ کاری بسیار فشرده، وقت گیر (بیش از دو هفته) و گران قیمت است.

اما آزمایش جدید، سریع تر و ارزان تر از  Q-VOAبوده و می تواند ویروس های خفته در بدن افراد مبتلا به اچ آی وی را بدقت شناسایی کند.

این آزمایش که توسط محققان دانشگاه پیتسبورگ توسعه یافته است، TZA نام دارد و شامل شناسایی ژنی است که در زمان تکثیر ویروس اچ آی وی فعال می شود. نتایج آزمایش در مدت یک هفته آماده می شود و هزینه آن یک سوم Q-VOA است؛ در عین حال، این آزمایش به حجم بسیار کمتری از خون نیاز دارد.

با استفاده از آزمایش TZA مشخص شد که ذخایر ویروس اچ آی وی در بدن بیماران بدون علامت در روش های درمانی ضد ویروس، 70 برابر بیشتر از چیزی است که در آزمایش Q-VOA مشخص شده بود.

نتایج این مطالعه در Nature Medicine منتشر شد.

منبع: sciencedaily