تجاری‌سازی محصولات در دستور کار پژوهشگاه فضایی

به گزارش سیناپرس ازایسنا، سعید شاخصی با اشاره به تجاری‌سازی محصولاتی که قبلا توسط پژوهشگاه فضایی ایران تولید شده است، گفت: تجاری سازی از سال گذشته مورد توجه قرار گرفته است و امسال در تلاش هستیم که بعضی از فناوری‌هایی که در گذشته در دو بخش فضایی و غیر فضایی شکل گرفته است، به سمت تجاری‌سازی پیش ببریم.

تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان در حال پیگیری

شاخصی تاسیس شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه را یکی دیگر از برنامه‌های در حال پیگیری پژوهشگاه فضایی ایران بیان کرد و افزود: شیوه‌نامه تاسیس این شرکت‌ها با توجه به دستورالعمل‌ها تدوین شده است و در حال حاضر دو شرکت در این زمینه در حال راه‌اندازی است که این شرکت‌ها هم در حوزه فضایی و هم در حوزه غیر فضایی فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه موضوعات مربوط به فضا، موضوعات جدیدی در کشور است، تاکید کرد: به همین علت این فناوری هنوز به مرحله تجاری‌سازی نرسیده تا بتواند وارد بازار شود؛ اما محصولات قبلی پژوهشگاه فضایی، قبل از ادغام پژوهشکده‌ها مانند دستگاه ازن ژنراتور که در پژوهشکده رانشگرهای فضایی تولید شده است، در حال حاضر مورد نیاز کشور است و باید بتوانیم از این پتانسیل استفاده کنیم.

معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه فضایی ایران ، افزود: دو بخش فضایی و غیر فضایی در قسمت‌هایی با هم همپوشانی دارند، به طوری که خیلی از محصولات در صنعت از سرریز صنعت فضایی شکل گرفته است و به همین علت به صورت گسترده، تجاری‌سازی محصولات غیر فضایی را در برنامه‌های سال 96 این پژوهشگاه قرار داده‌ایم.

همکاری پژوهشگاه فضایی با شرکت پست

شاخصی در ادامه به نوع همکاری این پژوهشگاه با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره کرد و افزود: در راستای پروژه‌های غیر فضایی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به طور مثال با شرکت ملی پست در سورتینگ بسته‌های پستی که در پژوهشکده مکانیک شیراز انجام شده است، همکاری داریم.

وی اینترنت اشیاء را زمینه دیگر همکاری با حوزه‌هایICT  اعلام و اظهار کرد : به طور مثال در دشت مغان در حوزه اینترنت اشیاء و کشاورزی پروژه‌ای در دست اقدام است و زمینه‌های دیگری نیز برای فعالیت در این حوزه وجود دارد.

توجه به مدیریت دانش و مستندسازی پروژه‌های پژوهشگاه 

معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه فضایی ایران به مدیریت دانش به عنوان یکی دیگر از محورهای فعالیت پژوهشگاه در سال 96 اشاره کرد و افزود: در این حوزه موضوعات توسعه دانش و فناوری اطلاعات قرار دارد که در بخش فناوری اطلاعات با استفاده از فیبر نوری سیستم‌های پژوهشگاه ارتقاء یافته است و بوسیله اتوماسیون، ساختارهای مختلف دو پژوهشکده در تهران و سه پژوهشکده در استان‌ها و یک مرکز تحقیقات فضایی به صورت یکپارچه به هم متصل شده و سیستم‌های اداری، مالی و مدیریت پروژه متمرکز می‌شود و همچنین قسمت‌های مختلف پژوهشگاه به همراه پژوهشکده‌های آن به هم مرتبط می‌شوند.

وی درباره برنامه‌های مربوط به توسعه دانش در پژوهشگاه فضایی نیز گفت: مراحل مختلف دانش شامل کسب دانش، انتقال و حفظ آن در حوزه توسعه دانش انجام می‌شود که امیدواریم بتوانیم این دانش‌های تولیدی را مستند کنیم تا برای دانشگاه‌ها و دیگر مراکز و پروژه‌ها قابل استفاده باشد.

شاخصی به مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات گفت: از چند سال گذشته بحث مدیریت دانش در پژوهشگاه شکل گرفته است و پژوهشگران ما ملزم هستند مراحل مختلف پروژه‌ها را در قالب یک مستند تدوین کنند و این اطلاعات در پژوهشگاه ثبت و ضبط می‌شود، به طوری که مستندسازی خوبی در این زمینه انجام شده و اطلاعات مناسبی از پروژه‌ها در قالب فناوری‌های به دست آمده، جمع‌آوری شده است.

هیات علمی یکی از ارکان مهم پژوهشگاه است

وی به مدیریت آموزش و تحصیلات تکمیلی به عنوان یکی دیگر از محورهای برنامه‌های سال 96 پژوهشگاه فضایی ایران اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه یکی از رکن‌های مهم پژوهشگاه هیات علمی است، در حال حاضر 19 گروه پژوهشی در پژوهشگاه داریم که 3 گروه در شیراز، 3 گروه در اصفهان و 3 گروه نیز در تبریز فعالیت می‌کنند و هر کدام از پژوهشکده‌های تهران نیز 4 گروه آموزشی دارند؛ این گروه‌های آموزشی باید به تعداد کافی هیات علمی داشته باشند.

معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه فضایی ایران تاکید کرد: در هر گروه باید 3 نفر هیات علمی داشته باشیم که به دلیل بازنشستگی و یا قطع همکاری تعدادی در این حوزه کمبود عضو هیات علمی داریم و از سال گذشته اقدام به جذب هیات علمی کردیم که درسال 95، 7 نفر جذب شدند و 20 نفر دیگر هم در سال 96 مراحل جذب آنها به پایان می‌رسد و اعضای هیات علمی پژوهشگاه به حدود 70 نفر افزایش می ‌یابد.

افزایش تولیدات عملی و تشویق محققان به انتشار آثار خود

وی افزایش تولیدات عملی را از مواردی عنوان کرد که توسط وزارت علوم رصد می‌شود و در ادامه تصریح کرد: به دلیل  اینکه در ارزیابی‌های داخل و خارج کشور بحث توجه به تولیدات علمی یکی از مسائل مهم است، توجه به تولیدات علمی و تشویق محققان به انتشار آثار خود در خارج از پژوهشگاه با حفظ اسرار محصول، باعث ارتقای جایگاه پژوهشگاه از نظر تولیدات علمی می‌شود.

شاخصی درباره حضور دانشجویان در خارج از کشور نیز گفت: 12 نفراز دانشجویان در خارج از کشور به عنوان بورسیه پژوهشگاه فضایی ایران در حال تحصیل هستند و این دانشجویان در صورت برگشت به پژوهشگاه آورده‌های خوبی دارند و می‌توانند دانش فضایی کشور را ارتقاء دهند.

پایان‌نامه‌های دانشجویان در راستای نیازهای کشور است

وی تاکید کرد: پروژه هایی که این دانشجویان در قالب پایان‌نامه در خارج از کشور انجام می‌دهند، به گونه‌ای طراحی می‌شود که در راستای نیازهای کشور در این زمینه باشد؛ البته بعضی از این پروژه‌ها از قبل شروع شده، ولی پروژه‌های جدید با هدف تامین نیازهای داخل کشور و از طریق استاد راهنمایی در داخل کشور پیگیری می‌شود که در راستای همین اهداف باشد و در برنامه داریم با تعاملی که با دانشجو و استاد در خارج از کشور داریم، بتوانیم به صورت هدفمند این پروژه‌ها را انجام دهیم.

معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه فضایی ایران، آموزش محققان و کارمندان داخل مجموعه پژوهشگاه فضایی را یکی دیگر از برنامه‌های آموزشی این پژوهشگاه دانست و خاطرنشان کرد: این دوره‌های آموزشی با رویکرد کاربردی و در راستای پروژه‌ها در حال انجام برای مدیران و کارشناسان با هدف ارتقای سطح آگاهی آنان برگزار می‌شود که سرفصل‌های این آموزش‌ها، شناسایی و اولویت‌بندی شده و از سال گذشته آغاز شده است و امسال نیز توسعه می‌یابد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا